Tromlenyt Nr 1, 2005

Indhold
Generalforsamling 2005
40 års jubilæum
Pasning af dampkedler med kontrolkort
Marshall

 

Generalforsamling 2005
Damptromleklubbens generalforsamling er fastsat til 5. marts 2005. Dagsordenen vil blive udsendt sammen med kontingentopkrævningen. Blandt de vigtige punkter er valg af en ny formand, idet Bo Rudberg ønsker at forlade posten. Bestyrelsen Foreslår Steffen Hørlyck.

 

40 års jubilæum
Damptromleklubben fejre i 2005 sit 40 års jubilæum.
I forbindelse med Dansk Jernbane klubs aktivitet i Maribo ville Jørgen Permin, Svend Jørgensen, Bjarne Jensen & Poul Adamsen have en damptromle, som kunne holde til ved remise miljøet i Maribo. Svend Jørgensen der på det tidspunkt var næstformand i Dansk Jernbane klub skrev rundt til alle som kunne tænkes at have damptromler stående, og som måske ville afhænde. Mange kunne fortælle at de havde ophugget deres damptromler, mens nogle få kunne fortælle at de stadig havde nogle damptromler tilbage. I løbet af 1965 & 1966 fik gruppen et billede af hvor og hvor mange damptromler der var tilbage i Danmark.
Blandt de som Svend Jørgensen kommer i kontakt med var Aug. Jørgenssen & Troelsen, som er medejere af en Vølund senior damptromle der henstod hos Dansk Dammann Asfalt A/S i Brande. Ejerskabet ønsker at sælge damptromlen og bad Svend Jørgensen at henvende sig til Civilingeniør Aug. Jørgenssen hvis man stadig var interesseret i at erhverve damptromlen. Den 9. september 1965 blev Jørgen Permin, Svend Jørgensen, Bjarne Jensen & Poul Adamsen enige om at slå pjalterne samme og købe Vølund Senior damptromlen, og der med er Damptromle klubben er realitet.

På Damptromleklubbens hjemmeside er vi i færd med at lave en tidslinie, som skal indeholde vigtige begivenheder i gemmen det forgangne 40 år.
Via Jan Niemann fik vi Svend Jørgensens arkiv, som indeholdt en masse korrespondancer fra klubbens tidlige år samt et stort antal billeder. Vi er nu i færd med at gennemgå alt materialet og skabe et overblik.

Damptromleklubben har valgt at fejre jubilæet med et Damp- & Nostalgi Træf i weekenden den 6-7. august 2005 på Andelslandsbyen Nyvang.

Vi er lige nu i færd med at invitere en af vore Hollandske venner op med sin damptromle.

 

Pasning af dampkedler med kontrolkort
Damptromleklubben er i den lykkelige situation at den i nær fremtid råder over mere en én køreklar damptromle hvilket naturligvis kræver kvalificeret mandskab til at køre med. Og uanset at klubbens medlemmer har stort kendskab til kørsel med damptromler, har der med den øgede bestand af køreklart materiel været behov for at få papirerne i orden i forhold til myndighedskravene.

Arbejdstilsynet, som jo er tilsynsmyndighed for damptromler, lokomobiler og stationære dampkedler, stiller formelle krav til kvalifikationerne for personer der passe sådanne kedler, hvilket kommer til udtryk i Arbejdstilsynets forskrifter for fyrede dampkedlers pasning. En håndfuld af klubbens medlemmer har med baggrund i kørsel med damplokomotiver erhvervet de nødvendige kvalifikationer og har indtil nu skullet være til stede så snart en kedel er blevet fyret op.

Arbejdstilsynet har nu givet mulighed for at endnu flere af damptromleklubbens medlemmer kan få lov til at køre med damptromle såfremt de er i besiddelse af et kontrolkort, som dokumenterer de fornødne kvalifikationer. For at opnå dette kontrolkort blev der i praksis i sommeren 2004 afholdt en slags prøve hvor Kurt Andersen fra Arbejdstilsynet overhørte tre af klubbens aktive medlemmer i viden om pasning af dampkedler, eller som det hedder i forskriften: ”Dette (Red.: AT) skal forinden kortets udlevering forvisse sig om, at vedkommende har de fornødne kvalifikationer til pasning af mindre dampkedler og disses hjælpeaggregater, herunder kendskab til de danske forskrifter og vejledninger for kedelpasning.”

På trods af en grundig overhøring lykkedes det alle tre medlemmer at erhverve kontrolkortet og efter den succes er vi nu ved at være klar med et nyt hold der skal til prøve.

Steffen Hørlyck

Redaktørens bemærkning:
Alle og enhver kan erhverve sig et kontrolkort, det er damptromleklubben holdning at hvis et kontrolkort erhverves i damptromleklubbens regi, skal personen være medlem af damptromleklubben og have deltaget i teoretisk og praktisk kedelpasserundervisning i Damptromleklubben. Efter at have gennemgået undervisningen tilfredsstillende indstiller damptromleklubbens certifikat-ansvarlig medlemmet til prøven.  

Damptromleklubben skal endnu en gang gøre opmærksom på at man skal have kontrolkort eller kedelpassercertifikat for at betjene damptromler, damptraktorer og lokomobiler.  Ligeledes skal kedlen være godkendt af Arbejdstilsynet, og hvert andet år underkastes en inspektion af arbejdstilsynets repræsentant.

Vidste du; at man hver gang en dampkedel sættes i drift skal kontrollere at sikkerhedsventilerne virker. Det betyder i praksis hver køredag for damptromler og lokomobiler. Kontrollen udføres enten ved at man fyrer kedlen op til indstillingstrykket og så konstatere om sikkerhedsventilerne letter eller ved at man med et tryk på over 85% af indstillingstrykket letter sikkerhedsventilerne manuelt og ser at de lukker tæt i af sig selv.

 

Marshall
Projektet skrider frem og listen med udeståender svinder stille og roligt ind lige som hylderne på lageret nu næsten er helt tomme. Lige nu er vi i færd med at give taget en overhaling. Der skal laves lidt træarbejde og så skal det males maroon. Det næste bliver kedelbeklædningen og maskinens motion-screens.

 
Kjeld & Per i færd med at smøre lim på tappen
Midter-spadet var flækket i den ene side, og for at holde det på plads er der sat en skuretvinge fra side til side.
Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg. Last updated: 21. september 2014 10:57:59 +0200.