Tromlenyt Nr 1, 2005
Indhold
Generalforsamling
2005
40 års jubilæum
Pasning af dampkedler med kontrolkort
Marshall
|
|
Generalforsamling
2005
Damptromleklubbens generalforsamling er fastsat til 5. marts 2005.
Dagsordenen vil blive udsendt sammen med kontingentopkrævningen. Blandt de
vigtige punkter er valg af en ny formand, idet Bo Rudberg ønsker at forlade
posten. Bestyrelsen Foreslår Steffen Hørlyck. |
|
40 års jubilæum
Damptromleklubben fejre i 2005 sit 40 års jubilæum.
I forbindelse med Dansk Jernbane klubs aktivitet i Maribo ville Jørgen
Permin, Svend Jørgensen, Bjarne Jensen & Poul Adamsen have en damptromle,
som kunne holde til ved remise miljøet i Maribo. Svend Jørgensen der på det
tidspunkt var næstformand i Dansk Jernbane klub skrev rundt til alle som
kunne tænkes at have damptromler stående, og som måske ville afhænde. Mange
kunne fortælle at de havde ophugget deres damptromler, mens nogle få kunne
fortælle at de stadig havde nogle damptromler tilbage. I løbet af 1965 &
1966 fik gruppen et billede af hvor og hvor mange damptromler der var
tilbage i Danmark.
Blandt de som Svend Jørgensen kommer i kontakt med var Aug. Jørgenssen &
Troelsen, som er medejere af en Vølund senior damptromle der henstod hos
Dansk Dammann Asfalt A/S i Brande. Ejerskabet ønsker at sælge damptromlen og
bad Svend Jørgensen at henvende sig til Civilingeniør Aug. Jørgenssen hvis
man stadig var interesseret i at erhverve damptromlen. Den 9. september 1965
blev Jørgen Permin, Svend Jørgensen, Bjarne Jensen & Poul Adamsen enige om
at slå pjalterne samme og købe Vølund Senior damptromlen, og der med er
Damptromle klubben er realitet.
På Damptromleklubbens hjemmeside er vi i færd med at lave en tidslinie, som
skal indeholde vigtige begivenheder i gemmen det forgangne 40 år.
Via Jan Niemann fik vi Svend Jørgensens arkiv, som indeholdt en masse
korrespondancer fra klubbens tidlige år samt et stort antal billeder. Vi er
nu i færd med at gennemgå alt materialet og skabe et overblik.
Damptromleklubben har valgt at fejre jubilæet med et Damp- & Nostalgi Træf i
weekenden den 6-7. august 2005 på Andelslandsbyen Nyvang.
Vi er lige nu i færd med at invitere en af vore
Hollandske venner op med sin damptromle. |
|
Pasning af dampkedler med kontrolkort
Damptromleklubben er i den lykkelige situation at den i nær fremtid råder
over mere en én køreklar damptromle hvilket naturligvis kræver kvalificeret
mandskab til at køre med. Og uanset at klubbens medlemmer har stort kendskab
til kørsel med damptromler, har der med den øgede bestand af køreklart
materiel været behov for at få papirerne i orden i forhold til
myndighedskravene.
Arbejdstilsynet, som jo er tilsynsmyndighed for damptromler, lokomobiler og
stationære dampkedler, stiller formelle krav til kvalifikationerne for
personer der passe sådanne kedler, hvilket kommer til udtryk i
Arbejdstilsynets forskrifter for fyrede dampkedlers pasning. En håndfuld af
klubbens medlemmer har med baggrund i kørsel med damplokomotiver erhvervet
de nødvendige kvalifikationer og har indtil nu skullet være til stede så
snart en kedel er blevet fyret op.
Arbejdstilsynet har nu givet mulighed for at endnu flere af
damptromleklubbens medlemmer kan få lov til at køre med damptromle såfremt
de er i besiddelse af et kontrolkort, som dokumenterer de fornødne
kvalifikationer. For at opnå dette kontrolkort blev der i praksis i sommeren
2004 afholdt en slags prøve hvor Kurt Andersen fra Arbejdstilsynet overhørte
tre af klubbens aktive medlemmer i viden om pasning af dampkedler, eller som
det hedder i forskriften: ”Dette (Red.: AT) skal forinden kortets udlevering
forvisse sig om, at vedkommende har de fornødne kvalifikationer til pasning
af mindre dampkedler og disses hjælpeaggregater, herunder kendskab til de
danske forskrifter og vejledninger for kedelpasning.”
På trods af en grundig overhøring lykkedes det alle tre medlemmer at
erhverve kontrolkortet og efter den succes er vi nu ved at være klar med et
nyt hold der skal til prøve. |
Steffen Hørlyck |
Redaktørens bemærkning:
Alle og enhver kan
erhverve sig et kontrolkort, det er damptromleklubben holdning at hvis et
kontrolkort erhverves i damptromleklubbens regi, skal personen være medlem
af damptromleklubben og have deltaget i teoretisk og praktisk
kedelpasserundervisning i Damptromleklubben. Efter at have gennemgået
undervisningen tilfredsstillende indstiller damptromleklubbens
certifikat-ansvarlig medlemmet til prøven.
Damptromleklubben skal
endnu en gang gøre opmærksom på at man skal have kontrolkort eller
kedelpassercertifikat for at betjene damptromler, damptraktorer og
lokomobiler. Ligeledes skal kedlen være godkendt af Arbejdstilsynet, og
hvert andet år underkastes en inspektion af arbejdstilsynets repræsentant.
Vidste du;
at man hver gang en dampkedel sættes i drift skal kontrollere at
sikkerhedsventilerne virker. Det betyder i praksis hver køredag for
damptromler og lokomobiler. Kontrollen udføres enten ved at man fyrer kedlen
op til indstillingstrykket og så konstatere om sikkerhedsventilerne letter
eller ved at man med et tryk på over 85% af indstillingstrykket letter
sikkerhedsventilerne manuelt og ser at de lukker tæt i af sig selv. |
|
Marshall
Projektet skrider frem og listen med udeståender svinder stille og roligt
ind lige som hylderne på lageret nu næsten er helt tomme. Lige nu er vi i
færd med at give taget en overhaling. Der skal laves lidt træarbejde og så
skal det males maroon. Det næste bliver kedelbeklædningen og maskinens
motion-screens. |
|
|
Kjeld & Per i færd med
at smøre lim på tappen |
|
Midter-spadet var
flækket i den ene side, og for at holde det på plads er der sat en
skuretvinge fra side til side. |
Copyright © 2000-2014
by Steen Rudberg.
Last updated:
21. september 2014 10:57:59 +0200.
|