Tromlenyt Nr. 3, 2004

Indhold
International Dampfestival i Vejle
Kedelpassercertifikat afløses af Kontrolkort.
Marshall
Høstmarked på nyvang

 

International Dampfestival i Vejle


I weekenden den 9. til 11. juli dannede Vejle Havn rammen om den store internationale dampfestival. Dampskibe og dampkøretøjer fra Nordeuropa havde sat hinanden stævne ved nordkajen, og der var hermed lagt op til tre dage med rygende skorstene, dampslag og fløjten. Dampskibene var denne gang alle fra udlandet, idet den danske damper ”Skelskør”, på grund af en defekt kedel, ikke var driftsklar. Der forestår en større reparation af kedelen, som kan betyde at kedlen skal udtagen af skibet, noget der kan sætte ”Skelskør” ud af spillet et godt stykke tid.
Men vi kunne så glæde os over alle de andre skibe, og køretøjer, der var til stede.

Den store kulfyrede dampisbryder ”Stetin” fra Hamborg, (billedet herover) var ankommet og havde forsøgt ved egen kraft at dreje rundt inde i havnen. Det kostede bolværket et hak, da det 836 tons tunge og 54 meter lange fartøj satte stævnen til, og forsøgte at svaje agterskibet. Det lykkedes ikke og havnens slæbebåd ”Jeppe Jensen” kom til undsætning. Den satte næsen til og skubbede isbryderen rundt, så den til sidst kunne sejle til sin plads på den ydre del af kajen. De efterfølgende dage sejlede ”Stetin” med passagerer ud til et punkt i Vejle fjord og tilbage til havnen. Vel tilbage lagde man så til med styrbordsiden, passagererne gik i land, og så trak ”Jeppe Jensen” den rundt ved agterenden, og så var man klar til næste tur.

Motorslæbebåd ”Jeppe Jensen” har godt fat med trossen i ”Stetin´s” agterstavn
På trods af uheldet var isbryderen dog mere end velkommen; mange besøgende var ude at sejle med det 71 år gamle skib.
Den 100 år gamle slæbedamper ”Voltman”, restaureret og i fin stand.

Endnu en damper fra Hamborg var ankommet. Der var den 100 år gamle slæbedamper ”Voltman” (billedet forrige side nederst). Han lå inderst i havnen, og var også kulfyret, og havde en 2 cylindret dampmaskine på 250 hk. Til sammenligning har ”Stetin” 3 cylindre og 2200 hk.

Den smukke ”Alexandra”

fra Flensborg.

 

Fra Flensborg deltog salondamperen ”Alexandra” som er byens museumsskib. Den er bygget i 1908, og har et styrehus der er meget smukt skåret ud i egetræ; den havde plads midt for kajen. Lørdag formiddag ankom dampisbryderen ”Wal” der er hjemhørende i Bremerhaven. Der er fra 1938, og fik på et tidspunkt nye kedler for oliefyring, så han oser ikke. Den fik plads mellem ”Stetin” og ”Alexandra”.
Mellem ”Alexandra” og ”Voltman” havde motorveteranskibet ”Stadt Kiel” fået liggeplads. Det er et smukt passagerskib, med plads til rigtig mange passagerer på flere dæk.

”Stadt Kiel” på vej gennem fjorden

Af landdampmaskiner var der også denne gang mange deltagere. De fleste havde været med før, det var Jan og Magaretha Brinksma var der med deres ”Sentinel” damplastbil, og Kutwarth fra Holland deltog med ”The Rambler” en smuk showmantraktor, som er en damptraktor med påmonteret dynamo, beregnet til at trække omrejsende tivoli rundt. Kutwarth havde også medbragt den lille 4 tons ”Lucinda” traktor, den er sjov, den kan køre stærkt, over 20 kmt. Den topgejlede ”Jumbo” damptromle også fra Holland var også kommet. Den blev kørt af Arjan deGrot og hans makker Richard. En sjov ting er, at Arjan og Richard´s morgenmad bestod at spejlæg og bacon. Det lavede de på en speciel pande der kunne komme ind af fyrhullet på tromlen. Og selvfølgelig Damptromleklubben fra Danmark med vores ”Vølund Junior” med skurvogn, og yderligere havde vi medbragt vores nyerhvervelse, en ”Swedala” stenknuser.

”Svedala” stenknuseren, en ordentlig klump.

De nye deltagere var Allan Fry fra England med en stor ”Burrell Showmantraktor”. På tagmakisen stod der ”Pride of the South” og under dynamoen sad der et skilt med påskriften ”Princess Royal”, hvilket måske kan henlede tankerne lidt på vores nygifte kronprinsepar!!! I hvert fald var det en stor flot maskine. Endnu en maskine fra Holland deltog, det var også en Sentinel. Der var lidt ældre end Brinksma´s. Der havde fastringe på hjulene, og var mere åben alle steder. Den hed ”The Elephant” og foran stod der ”Super Sentinel Traktor” den tilhørte Hr. E. Hondema.

Alan Fry´s imponerende ”Burrell” traktor, med det kongelige navn ”Princess Royal”

 

 

 

 

E. Hondema´s ”Super Sentinel” traktor,

“The Elephant”

 

Fra Danmark var Carsten Balle fra Trige med sin Zettelmeyer damptromle og sit Marshall lokomobil. Ved siden af lokomobilet havde en modelbygger stillet sin model af et Marshall lokomobil, det var sjovt at se dem sammen, i fuld størrelse og i model.
Kolding lokomotivklub var også repræsenteret, med deres veterantog, med rangerlokomotiv F 694 som trækkraft, og på sydkajen futtede den lille damprangermaskine L 2 frem og tilbage. Den bærer tilnavnet ”Gamle Ole” den har 4 hul og lodretstående kedel. Den blev bygget i 1869, til rangering på Århus Havn.

”Gamle Ole” den nuttede lille dampranger-maskine, futtede lystigt frem og tilbage.

 

I en hal, også på sydkajen havde modeldampklubben lavet en stor udstilling, med en masse dampmodeller. Udover alt dampen var der også en gruppe veteranbiler, og en veteranbrandbil fra det lokale brandvæsen. Hele to tivolier var også med. Leif Dalgårds var opstillet ved svajerbasinget sammen med et kæmpestort pariserhjul, og ved hjørnet af sydkajen havde Søren Østergård, bedre kendt som ”Bager Jørgen”, taget opstilling med sit tivoli af ældre dato. I alle tre dage var festivalen godt besøgt. Øltelte og madboder havde stor søgning, og forskellige pigegardere og militærorkestre gav opvisning. Fire af skibene sejlede ture på fjorden. Damptromleklubbens forhold til ”Stetin” er efterhånden blevet meget tæt. Det skyldes jo at skibet er så enorm i sine dimensioner, se bare hovedmaskinens store krumtapaksel, og de store plejlstænger.

Hovedmaskinen er helt åben, man kan stå og kigge ind i den mens den arbejder. Stangen i forgrunden er lavtrykscylinderens plejlstang, bagved ses excentrikstængerne for frem og bak; maskinen står stille og er i neutralstilling.

Der tages aske ud fra den styrbord kedel. Det er her at man godt kan blive sat i arbejde, og man kan godt holde varmen!!!

Mandskabet ombord er også nogle gæve drenge, og gensynsglæden var stor på begge sider. Vi havde fået den ide at ”Vølund” skulle vejes. På Vejle Havn findes der en stor brovægt, den fik vi lov til at prøve, den vejede næste 8,5 tons.
Efter vejningen forsøgte vi at snige os ind på isbryderen agterfra, ved at køre rundt om en skærvebunke, men den gik ikke. I samme sekund vi rundede bunken, satte ”Stetin” i med en lang TUUUUUUUUDEN fra den store dampfløjte. Vi svarede med vores lille fløjte på ”Vølund” og sådan gik det på skift, en tre-fire gange, til vi holdt med tromlen ved siden af skibet. Så væltede besætningen ned af faldrebet, og det blev til mange hjertelige håndtryk, og en masse fotografering.

”Stetin´s” og ”Damptromleklubbens” besætninger forenedes på bedste kammeratlig vis. ”Vølund” foran skibet, og maskinist Andreas Speer i det blå tøj, sammen med forfatteren til dette artikel.

Det blev også til nogle gode sejlture, og da vi kender skibet temmeliggodt, er folk, der ikke er så gode til tysk, begyndt at spørge os, og så må vi jo fortælle.
Maskinrummet er et dejligt sted at opholde sig, hovedmaskinen, den skal bare opleves. Kedelrummet er ikke et sted for arbejdssky elementer, her kan man godt blive sat i arbejde med at skovle kul ind i de store kedler.
Ellers gik dagene med at køre rundt på havnen med tromlen og viste den frem og svare på utallige spørgsmål om alder, vægt o.s.v. En sjov episode havde vi da Radio Voice lavede en happening med os. De havde fundet nogle ting; en messingkande, en figur af en slags, og en clockradio, som vi skulle køre over. Kanden blev reduceret til max 2mm. figuren pulveriseredes fuldstændig, men clockradioen; da kunne vi godt mærke at tromlen løftede sig lidt, da vi med en knasende lyd kørte hen over den.
Alle tre aftener, efter at tromlen var slukket af tilbragte vi på ”Stetin”, der også er forsynet med et glimrende fadølsanlæg, og de havde også vin i forskellige kulører. Fredag aften kunne vi alle nyde et flot fyrværkeri, der blev skudt af fra en metalvareplads i nærheden af lystbådehavnen.
Søndag formiddag var vi to mand der gik til gudstjeneste på isbryderens øverste bagdæk. Gudstjenesten blev forrettet af Vejles borgmester Flemming Christensen, og han startede med den tragiske meddelelse om træskibet ”Marta´s” forlis ud for Grenå, hvor to af de ombordværende mistede livet. Det efterfulgtes af en øjebliks stilhed, med tankerne hos familierne til de to.
Mandag formiddag var det tid at tage afsked, inden vores transport fra Rørby Johansen ankom, var vi lige ovre at sige farvel og på gensyn, til besætningen på isbryderen.
Under læsningen af tromlen, afsejlede ”Stetin” og vi fik lov at låne lastbilens horn. Vi tudede ”tre lange” og der blev svaret derudefra på samme måde; det var en værdig afsked.
Stor tak til Vejle By for de tre dage, og til alle fra damptromleklubben, og Rørby Johansen for en betryggende transport.

Der blev lige plads til et par billeder mere, her er det udsigten fra Alan Fry´s ”Burrell”. Bemærk remskiven til venstre, her sættes rem på fra svinghjulet, og så kommer der lys i lamperne under taget.

 

Detalje fra ”Voltman´s Maskinrum med maskintelegrafen. Den viser ordrerne fra broen, går tingene ikke som de skal, bliver der sommetider råbt med store bogstaver gennem talerøret (bag fotografen). Håndtaget foran uret er dampspjældet (gashåndtaget)

Det smukke afskeds-lineup skal læserne ikke snydes for,

billedet er taget af Steen Rudberg,

alle andre billeder i artiklen af forfatteren.

OrøKongen

Kedelpassercertifikat afløses af Kontrolkort.

For temmelig lang tid siden lovede damptromleklubben at vi ville lave et kedelpassercertifikat-kursus. Kursusmaterialet forelå fra veterantogs-folket og skulle ”bare” tilpasses til damptromler.

Arbejdet blev sat i gang, og langsomt kom der et godt lærebogsmateriale ud af arbejdet. Desværre gik det ikke så hurtigt som vi havde håbet, og oven i det skete der flere lovgivningsændringer som vi måtte tage med i vore planer.

Så kom der en åbning i form af kontrolkort.

Lørdag den 26. juni afholdt vi den første kontrolkort prøve. Eksaminanderne var Bo Rudberg Jørgensen, Per Ottosen og Steffen Hørlyck. Kurt Andersen fra Arbejdstilsynet var eksaminator og Steen Rudberg Jørgensen bistod ved prøven.

Alle tre bestod.

Steffen skriver vil skrive mere om kontrolkort og reglerne omkring i næste nummer.

Marshall

Arbejdet skrider stille frem. Maskinen er næsten helt færdig samlet, der mangler kun stempelstokke og stempler. Vi har en deadline for den endelige godkendelse af tromlen, så vi har valgt at montere de sidste stumper umalet, og så male dem senere.

Cylinderblæsehanerne i højreside. Hanerne er forbundet med en trækstang til føre pladsen og et særligt vippeværk til de to haner på den anden side.
Et kik fra førepladsen.
Det bliver lækkert når man kan begynde at trække i håndtagene.
Pålægsfilen har været i brug – og der er kommet for meget materiale på… Kjeld er i færd med at tilpasse bukken for trækket til trykudligneren

 

Høstmarked på nyvang

I weekenden 11. & 12. september vil der være høstmarked på Nyvang. Damptromleklubben har fået lov til at deltage.
Planen er at vi vil lave vejarbejde på vejen mellem Produktionsskolen og Faurbjerg smedje.

 

Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Last updated: 21. september 2014 10:58:12 +0200.