I weekenden den 9. til 11. juli dannede Vejle Havn rammen om den store
internationale dampfestival. Dampskibe og dampkøretøjer fra Nordeuropa havde
sat hinanden stævne ved nordkajen, og der var hermed lagt op til tre dage
med rygende skorstene, dampslag og fløjten.
Dampskibene var denne gang alle fra udlandet, idet den danske damper
”Skelskør”, på grund af en defekt kedel, ikke var driftsklar. Der forestår
en større reparation af kedelen, som kan betyde at kedlen skal udtagen af
skibet, noget der kan sætte ”Skelskør” ud af spillet et godt stykke tid.
Men vi kunne så glæde os over alle de andre skibe, og køretøjer, der var til
stede. |
|
Den store
kulfyrede dampisbryder ”Stetin” fra Hamborg, (billedet herover) var ankommet
og havde forsøgt ved egen kraft at dreje rundt inde i havnen. Det kostede
bolværket et hak, da det 836 tons tunge og 54 meter lange fartøj satte
stævnen til, og forsøgte at svaje agterskibet. Det lykkedes ikke og havnens
slæbebåd ”Jeppe Jensen” kom til undsætning. Den satte næsen til og skubbede
isbryderen rundt, så den til sidst kunne sejle til sin plads på den ydre del
af kajen. De efterfølgende dage sejlede ”Stetin” med passagerer ud til et
punkt i Vejle fjord og tilbage til havnen. Vel tilbage lagde man så til med
styrbordsiden, passagererne gik i land, og så trak ”Jeppe Jensen” den rundt
ved agterenden, og så var man klar til næste tur. |
|
Motorslæbebåd ”Jeppe Jensen” har godt fat med
trossen i ”Stetin´s” agterstavn |
På trods
af uheldet var isbryderen dog mere end velkommen; mange besøgende var ude at
sejle med det 71 år gamle skib. |
|
Den 100 år
gamle slæbedamper ”Voltman”, restaureret og i fin stand. |
Endnu en damper fra Hamborg var ankommet. Der var den 100 år gamle
slæbedamper ”Voltman” (billedet forrige side nederst). Han lå inderst i
havnen, og var også kulfyret, og havde en 2 cylindret dampmaskine på 250 hk.
Til sammenligning har ”Stetin” 3 cylindre og 2200 hk. |
|
Den smukke ”Alexandra”
fra
Flensborg.
|
Fra Flensborg deltog salondamperen ”Alexandra” som er byens museumsskib. Den
er bygget i 1908, og har et styrehus der er meget smukt skåret ud i egetræ;
den havde plads midt for kajen.
Lørdag formiddag ankom dampisbryderen ”Wal” der er hjemhørende i Bremerhaven.
Der er fra 1938, og fik på et tidspunkt nye kedler for oliefyring, så han
oser ikke. Den fik plads mellem ”Stetin” og ”Alexandra”.
Mellem ”Alexandra” og ”Voltman” havde motorveteranskibet ”Stadt Kiel” fået
liggeplads. Det er et smukt passagerskib, med plads til rigtig mange
passagerer på flere dæk. |
|
”Stadt Kiel”
på vej gennem fjorden |
Af landdampmaskiner var der også denne gang mange deltagere. De fleste havde
været med før, det var Jan og Magaretha Brinksma var der med deres
”Sentinel” damplastbil, og Kutwarth fra Holland deltog med ”The Rambler” en
smuk showmantraktor, som er en damptraktor med påmonteret dynamo, beregnet
til at trække omrejsende tivoli rundt. Kutwarth havde også medbragt den
lille 4 tons ”Lucinda” traktor, den er sjov, den kan køre stærkt, over 20
kmt. Den topgejlede ”Jumbo” damptromle også fra Holland var også kommet. Den
blev kørt af Arjan deGrot og hans makker Richard. En sjov ting er, at Arjan
og Richard´s morgenmad bestod at spejlæg og bacon. Det lavede de på en
speciel pande der kunne komme ind af fyrhullet på tromlen. Og selvfølgelig
Damptromleklubben fra Danmark med vores ”Vølund Junior” med skurvogn, og
yderligere havde vi medbragt vores nyerhvervelse, en ”Swedala” stenknuser.
|
|
”Svedala”
stenknuseren, en ordentlig klump. |
De nye deltagere var Allan Fry fra England med en stor ”Burrell
Showmantraktor”. På tagmakisen stod der ”Pride of the South” og under
dynamoen sad der et skilt med påskriften ”Princess Royal”, hvilket måske kan
henlede tankerne lidt på vores nygifte kronprinsepar!!! I hvert fald var det
en stor flot maskine. Endnu en maskine fra Holland deltog, det var også en
Sentinel. Der var lidt ældre end Brinksma´s. Der havde fastringe på hjulene,
og var mere åben alle steder. Den hed ”The Elephant” og foran stod der
”Super Sentinel Traktor” den tilhørte Hr. E. Hondema. |
|
Alan Fry´s
imponerende ”Burrell” traktor, med det kongelige navn ”Princess Royal”
E. Hondema´s ”Super Sentinel”
traktor,
“The Elephant”
|
Fra Danmark var Carsten Balle
fra Trige med sin Zettelmeyer damptromle og sit Marshall lokomobil. Ved
siden af lokomobilet havde en modelbygger stillet sin model af et Marshall
lokomobil, det var sjovt at se dem sammen, i fuld størrelse og i model.
Kolding lokomotivklub var også repræsenteret, med deres veterantog, med
rangerlokomotiv F 694 som trækkraft, og på sydkajen futtede den lille
damprangermaskine L 2 frem og tilbage. Den bærer tilnavnet ”Gamle Ole” den
har 4 hul og lodretstående kedel. Den blev bygget i 1869, til rangering på
Århus Havn. |
|
”Gamle Ole” den nuttede lille dampranger-maskine,
futtede lystigt frem og tilbage.
|
I en hal, også på sydkajen havde modeldampklubben lavet en stor udstilling,
med en masse dampmodeller.
Udover alt dampen var der også en gruppe veteranbiler, og en veteranbrandbil
fra det lokale brandvæsen.
Hele to tivolier var også med. Leif Dalgårds var opstillet ved
svajerbasinget sammen med et kæmpestort pariserhjul, og ved hjørnet af
sydkajen havde Søren Østergård, bedre kendt som ”Bager Jørgen”, taget
opstilling med sit tivoli af ældre dato.
I alle tre dage var festivalen godt besøgt. Øltelte og madboder havde stor
søgning, og forskellige pigegardere og militærorkestre gav opvisning. Fire
af skibene sejlede ture på fjorden.
Damptromleklubbens forhold til ”Stetin” er efterhånden blevet meget tæt. Det
skyldes jo at skibet er så enorm i sine dimensioner, se bare hovedmaskinens
store krumtapaksel, og de store plejlstænger. |
|
Hovedmaskinen er helt
åben, man kan stå og kigge ind i den mens den arbejder. Stangen i forgrunden
er lavtrykscylinderens plejlstang, bagved ses excentrikstængerne for frem og
bak; maskinen står stille og er i neutralstilling. |
Der tages aske
ud fra den styrbord kedel. Det er her at man godt kan blive sat i arbejde,
og man kan godt holde varmen!!! |
|
Mandskabet ombord er også nogle gæve drenge, og gensynsglæden var stor på
begge sider.
Vi havde fået den ide at ”Vølund” skulle vejes. På Vejle Havn findes der en
stor brovægt, den fik vi lov til at prøve, den vejede næste 8,5 tons.
Efter vejningen forsøgte vi at snige os ind på isbryderen agterfra, ved at
køre rundt om en skærvebunke, men den gik ikke. I samme sekund vi rundede
bunken, satte ”Stetin” i med en lang TUUUUUUUUDEN fra den store dampfløjte.
Vi svarede med vores lille fløjte på ”Vølund” og sådan gik det på skift, en
tre-fire gange, til vi holdt med tromlen ved siden af skibet. Så væltede
besætningen ned af faldrebet, og det blev til mange hjertelige håndtryk, og
en masse fotografering. |
|
”Stetin´s” og
”Damptromleklubbens” besætninger forenedes på bedste kammeratlig vis.
”Vølund” foran skibet, og maskinist Andreas Speer i det blå tøj, sammen med
forfatteren til dette artikel. |
Det blev også til nogle gode sejlture, og da vi kender skibet temmeliggodt, er folk, der ikke er så gode til tysk, begyndt at spørge os, og så må
vi jo fortælle.
Maskinrummet er et dejligt sted at opholde sig, hovedmaskinen, den skal bare
opleves. Kedelrummet er ikke et sted for arbejdssky elementer, her kan man
godt blive sat i arbejde med at skovle kul ind i de store kedler.
Ellers gik dagene med at køre rundt på havnen med tromlen og viste den frem
og svare på utallige spørgsmål om alder, vægt o.s.v. En sjov episode havde
vi da Radio Voice lavede en happening med os. De havde fundet nogle ting; en
messingkande, en figur af en slags, og en clockradio, som vi skulle køre
over. Kanden blev reduceret til max 2mm. figuren pulveriseredes fuldstændig,
men clockradioen; da kunne vi godt mærke at tromlen løftede sig lidt, da vi
med en knasende lyd kørte hen over den.
Alle tre aftener, efter at tromlen var slukket af tilbragte vi på ”Stetin”,
der også er forsynet med et glimrende fadølsanlæg, og de havde også vin i
forskellige kulører. Fredag aften kunne vi alle nyde et flot fyrværkeri, der
blev skudt af fra en metalvareplads i nærheden af lystbådehavnen.
Søndag formiddag var vi to mand der gik til gudstjeneste på isbryderens
øverste bagdæk. Gudstjenesten blev forrettet af Vejles borgmester Flemming
Christensen, og han startede med den tragiske meddelelse om træskibet
”Marta´s” forlis ud for Grenå, hvor to af de ombordværende mistede livet.
Det efterfulgtes af en øjebliks stilhed, med tankerne hos familierne til de
to.
Mandag formiddag var det tid at tage afsked, inden vores transport fra Rørby
Johansen ankom, var vi lige ovre at sige farvel og på gensyn, til
besætningen på isbryderen.
Under læsningen af tromlen, afsejlede ”Stetin” og vi fik lov at låne
lastbilens horn. Vi tudede ”tre lange” og der blev svaret derudefra på samme
måde; det var en værdig afsked.
Stor tak til Vejle By for de tre dage, og til alle fra damptromleklubben, og
Rørby Johansen for en betryggende transport. |
|
Der blev lige plads til et par billeder mere, her er
det udsigten fra Alan Fry´s ”Burrell”. Bemærk remskiven til venstre, her
sættes rem på fra svinghjulet, og så kommer der lys i lamperne under taget.
|
Detalje fra ”Voltman´s Maskinrum med
maskintelegrafen. Den viser ordrerne fra broen, går tingene ikke som de
skal, bliver der sommetider råbt med store bogstaver gennem talerøret (bag
fotografen). Håndtaget foran uret
er dampspjældet (gashåndtaget)
|
|
Det smukke
afskeds-lineup skal læserne ikke snydes for,
billedet er taget af
Steen Rudberg,
alle andre
billeder i artiklen af forfatteren.
OrøKongen |
Kedelpassercertifikat afløses af Kontrolkort.
For temmelig lang tid
siden lovede damptromleklubben at vi ville lave et
kedelpassercertifikat-kursus. Kursusmaterialet forelå fra veterantogs-folket
og skulle ”bare” tilpasses til damptromler.
Arbejdet blev sat i
gang, og langsomt kom der et godt lærebogsmateriale ud af arbejdet. Desværre
gik det ikke så hurtigt som vi havde håbet, og oven i det skete der flere
lovgivningsændringer som vi måtte tage med i vore planer.
Så kom der en åbning
i form af kontrolkort.
Lørdag den 26.
juni afholdt vi den første kontrolkort prøve. Eksaminanderne var Bo Rudberg
Jørgensen, Per Ottosen og Steffen Hørlyck. Kurt Andersen fra Arbejdstilsynet
var eksaminator og Steen Rudberg Jørgensen bistod ved prøven.
Alle tre bestod.
Steffen skriver vil
skrive mere om kontrolkort og reglerne omkring i næste nummer.
|
Arbejdet skrider stille frem. Maskinen er næsten helt
færdig samlet, der mangler kun stempelstokke og stempler.
Vi har en deadline for
den endelige godkendelse af tromlen, så vi har valgt at montere de sidste
stumper umalet, og så male dem senere.
|
I weekenden 11. & 12. september vil der være høstmarked
på Nyvang. Damptromleklubben har fået lov til at deltage. Planen er at vi
vil lave vejarbejde på vejen mellem Produktionsskolen og Faurbjerg smedje. |
Copyright © 2000-2014
by Steen Rudberg.
Last updated:
21. september 2014 10:58:12 +0200.
|