Tromlenyt Nr 2, 2004
Indhold Danmarks Vejmuseum
Marshall Stenknuser
Vølund Senior
Tromle-nyt
Med vedtagelsen af
finansloven fik Danmarks Vejmuseum penge til etablering og drift. Desværre
gik der politik i sagen, fordi en flok grådige museumsfolk og politikere
regnede med at kunne lægge deres klamme hænder på pengene. Beslutningen om
hvor Danmarks Vejmuseum skal ligge er blevet udsat i 6 måneder mens at
trafik-ministeriets folk undersøger sagen. Damptromleklubben støtter 100% et
Vejmuseum på Andelslandsbyen Nyvang.
Hvis det besluttes at
ligge Danmarks Vejmuseum et andet sted vil Damptromleklubben forblive på
Andelslandsbyen Nyvang.
Marshall projektet
skrider stille og roligt frem.
En af det tunge
opgaver som vi har set frem imod har været monteringen af ophakkerapparatet.
Ophakkerapparatet er en anordning, som kan rive vejbelægningen op
( Ekstraudstyr jfr.
Marshall ). Ophakkerapparatet er monteret på højre side af tenderen bag
bagvalsen. Det viste sig hurtigt at der kom nogle gode udfordringer fra
denne opgave, idet at der skulle laves en ny aftstandskolds i træ (noget vi
ellers kun bruger til opfyring), samt at hele monteringen skulle laves
vandtæt. Den gamle afstandsklods var lidt mør nogle steder så vi måtte ud
for at finde et stykke 4” planke som kunne bruges. Efter lidt leden fandt vi
en ”stump”, som passede. Med knofedt og en rundsav blev den tildannes til
den rette form (skønt materiale…). Så skulle der laves 6 bolthuller og et
antal fordybninger til tenderens nittehoveder. Vi borede de seks 25mm huller
på vores radialboremaskine, og ved en prøvemontering passede de 5 af
hullerne, mens Steffen måtte flytte det sidste lidt. Problemet med at lave
monteringen vandtæt blev løst med Borups ”Tagtæt”, som en tyktflydende masse
der klæber og tætner godt. Det bliver spændende at se hvordan den virker når
tromlen kommer ud og køre.
Maskinen begynder
også at tage form. ”gangtøjet” er blevet poleret op, og ligger og venter på
at blive monteret. Stempelstokkene er blevet pudset af, og som dette skrives
er de nye stempleringe ved at blive fremstillet.
Stenknuseren som vi
købte i Sverige i sommers, skal have en ny ”gamle” farve. Vi spurgte ”Maskinskyddarna”
i Sverige om det kendte noget til fabrikatet ”Svedala”? ”Jo, det gør vi – du
kan ringe til dem – det har måske endda reservedele”. Desværre havde de ikke
den fjeder vi manglede, men de kunne fortælle at maskinen skulle være
”Maskin-grå” (den maskin-grå som var at få fat i den dag den blev malet på
fabrikken..) Desuden skulle hjulene være røde og svinghjulene skulle
stafferes sorte på kanterne.
For at gøre det
lettere at bugsere stenknuseren, har Bent Delfs lavet en ny trækstang, som
har samme længde som afstanden mellem hjulene.
Det er ikke gået så
stærkt hos os i et stykke tid fordi vi har haft en masse snak om
nitteprocedurer mm. med Erik Rothmann og Helge Simonsen.
Kedlen oplagt i en ny
rullebuk, således at vi kan dreje den rundt når den forreste rørplade skal
nittes.
|