Tromlenyt Nr 3, 2002
Indhold: Afharp 50
år Vølund Senior til Esbjerg Ni
rygende skorstene på havnekajen i Vejle
Afharp
I et tidligere nummer af Tromle-nyt for talte jeg om en
gave fra Asnæs-værket i form af et vognlæs "afharp". Afharp er en blanding
af kul og urenheder, som harpes fra inden kullet knuses og blæses ind i
kraftværkets ovn. Ind til nu har vi måtte håndsorter kul fra bunken, men da
Andelslandsbyen Nyvang tilbød at hjælpe os af med den ubrugelige del af
bunken, måtte vi overveje hvordan vi lettest sorterede 8tons afharp. Løsning
var et sold som vi kunne kaste afharpet over, hvorefter vi kunne sortere
sten og skiffer fra manuelt. Det første sold blev fremstillet af Kjeld
Larsen af for hånden værende
materialer. Det virkede efter hensigten men vi fandt hurtigt ud af at det
ville være for hårdt et arbejde at skovle alle 8 tons i hånden. Efter en
kort rådslagning besluttede vi at der skulle andre og større remedier til.
Vi indkøbte et armeringsnet med 50x50mm maskestørrelse og nogle længder
vinkeljern og med Henrik Bøllingtofts hjælp fik vi laven et stort sold på
3x5m. Bent Delfs lånte en rendegraver hos Snertinge Maskinforretning og nu
var vi klare til en effektiv sortering.
Bo Rudberg i færd med at sortere sten og skidt fra.
Steen Rudberg
50 år.
Ingemo, - undertegnedes bedre halvdel, har rundet det
skarpe hjørne. Den 3. August bød Ingemo sine gæster til fest i laden på
Nyvang. Bo Rudberg & Steen Rasmussen havde I dagens anledning opfyret
Vølunds Junior, så gæsterne blev modtaget I røg & damp. Tillykke med dagen
fra Damptromleklubben.
Steen Rudberg
Vølund Senior
til Esbjerg
Vølund Senior var den første damptromle klubben
erhvervede i 1965 for den store sum af kr. 700, fra Brande.
Desværre var kedlen så kraftigt tæret i røgkammeret at
vi på daværende tidspunkt ikke var i stand til at restaurere den. Tromlen
blev samlet og transporteret til Egeskov Veteran Museum, hvor den stod
indtil åbningen af Danmarks Vejmuseum på Farø.
Vølund producerede i alt 28 "Senior" damptromler, og så
vidt vides blev ingen af disse solgt til udlandet. Damptromleklubben har
erhvervet sit eksemplar i Brande, mens en tilsvarende tromle fra Århus blev
foræret til Teknisk Museum i Helsingør.
Igennem tiderne har Damptromleklubben haft gode
kontakter til Vølund, som bl.a. hjalp os med svejsning af Vølund Juniors
forgaffel. Ved Vølunds 100 års jubilæum stod Vølund junior, som et levende
varetegn for Vølunds historie, foran Børsen i København. Vølund Senior
prydede forsiden af indbydelserne ved samme arrangement.
Vølund er blevet solgt flere gange, og sidst det skete
til Babcock & Wilcox frygtede vi at vi ville miste kontakten helt. Heldigvis
kom der et nyt medlem, Per Ottosen, til klubben, og det viste sig at Per via
sit arbejde hos E2, havde meget tæt kontakt til Babcock & Wilcox Vølund I
Esbjerg. Per luftede sine tanker omkring restaurering af Vølund Senior
gentagne gange, og til sidst bed Vølund på krogen.
Der er nu lavet en aftale mellem Babcock & Wilcox
Vølund, Senior klubben på Vølund & Damptromleklubben om restaurering af
Vølund Senior i Esbjerg.
Tirsdag den 20. August var verdenspressen og
Damptromleklubben mødt op I Esbjerg for at levere 1 stk. Vølund Senior på
Vølunds fabrik.
Steen
Rudberg
( Danmarks største int.
Dampfestival)
I dagene 12 – 14 juli 2002
var der fuld damp under kedlerne i Vejle da man afviklede den Internationale
Dampfestival på nordkajen på Vejle havn, i anledning af Vejle by´s 675 års
jubilæum.
Fra damptromleklubben deltog
vi med Vølund Junior og den grønne skurvogn. Vi havde selvfølgelig forberedt
os grundigt; vi havde ryddet op i skurvognen så vi havde det med som vi
skulle bruge, og vigtigst af alt, at kunne finde det når vi skal bruge det.
Tromlen var også gjort klar med rengøring af valser, pudsning og eftersyn.
Hele holdet, der skulle af
sted, bestod af Pia og Steen Rasmussen, Bo Rudberg, Lars Peter Jensen, og i
al beskedenhed undertegnede Bent Delfs.
Vi mødtes kl. 8,00 torsdag
morgen på Nyvang, og fik tromlen og skurvognen skubbet ud af laden.
Vi havde lånt Vejmuseets
Scania målevogn, den skulle med til overnatning, den var til lejligheden
blevet serviceret af Scania Danmark, så den var tip top klar til turen.
Kl. 10:00 ankom Ole Nielsen
fra Rørby Johansen med lastbil og trailer. Har havde taget sit gode humør
med så det gik tjept med at få læsset. Skurvognen på traileren og tromlen på forvognen.
Efter det officielle foto
foran Nyvangs hovedbygning, gik det af sted mod Vejle. Pia og Steen i egen
bil, Bo og Lars Peter i målevognen og Ole og Bent i lastvognen.
Ved betalingsanlæget i
Halsskov gjorde målevognen holdt og der blev taget billede af transporten da
den passerede. Af sted det gik mod Vejle hvor vi ankom ved 13 tiden. Der blev
læsset af og så skulle vi lige til Sønderborg for at hente Simon Moos´s
Wateloo damptraktor med stenknuser.
Det var en dejlig tur i fuld
firspring ned over Alssund. Det kneb med at finde Moos´s fabrik hvor
maskineriet stod men en fax fra Rørby´s hovedkontor hjalp os på vej.
Det viste sig at Moos´s
virksomhed bredte sig over en gade på begge sider, men ved at kigge ind af
forskellige indkørseler, fandt vi maskineriet i en gård bag nogle bygninger.
Pålæsningen her tog heller ikke lang tid, en pallefuld brænde skulle også
med, den tog vi med kranen og så kunne vi lægge fra land og køre tilbage til
Vejle. Der landede vi ved 16 tiden.
I mens vi var i Sønderborg
var der sket en hel del i Vejle. Vores campingområde var blevet indrettet,
Pia og Steen´s villatelt var blevet stillet op, og målevognen var parkeret
ved siden af, så det dannede en lille gård imellem hvor vi kunne grille.
Flere dampskibe var
ankommet, ”Skjelskør” fra Frederiksund lå inde ved bunden af kajen sammen
med ”Alexandra” fra Flensburg. Fra Sverige var ankommet passagerdamperen
”Bohuslän” , Lars Peter fortæller at den var kommet tyst glidende ind, og
det eneste man kunne høre var den karakteristiske ringelyd fra
maskintelegrafen. Damper ”Schaahörn” fra Hamborg havde fået plads næsten
midt på kajen og længst ude på hjørnet ved svajebassinet lå den store
dampisbryder ”Wal” som er hjemhørende i Bremerhaven. Lørdag middag ankom den
100 år gamle russiske dampisbryder ”Duncan” der nu pt. ligger på havsens
bund ved Kalundborg.
En gruppe små dampchalupper
var også tilstede i havnen, de futtede rundt og piftede og fløjtede under
hele festivalen.
Af dampkøretøjer var vi otte
stk. Lille Vølund og Waterloo er allerede nævnt, så lad os se på de andre.
En flot rød ”Sentinel” damplastbil tilhørende ægteparret Margaretha og Jahn
Brinksma. ”Jumbo” en tre-valset damptromle som var sprøjtlakeret, den
skinnede bare, med Arjan De Groot og hans makker Richard på førerpladsen.
Det skulle være den eneste af sin type, der er bygget i Holland. Kutworth
også fra Holland var kommet med sin ”The Rambler” schowman og hans søn
med ”Lucinda” en lille 4t damptraktor, den kunne faktisk køre stærkt over 20
kmt. Henk van der Val med en ”Ransomes” damptraktor fra 1910. Kurt Winkler
med en modelplovingengine ”John Fowler” med tilhørende plov og vogn. Sidst men
ikke mindst Zettelmeieren med Claus J. Kriest og hans gæve drenge fra
Flensburg.
Fra havnesporet kørte
Kolding Lokomotivklub`s F 694 med veterantog flere gange af sted fyldt med
passagerer.
Selve festivalen tog sin
begyndelse fredag aften kl. 19,00 da 1 viceborgmester Olaf Haar holdt tale
og åbnede festivalen. Derefter var der koncert med Søværnets Tambour Korps
og underholdning med Østjysk Musikforsyning. Ved åbningen havde vi og flere
andre vore maskiner under fyr, og kørte lidt rundt. Da skumringen faldt på
kørte vi over til campingområdet, og overgik til almindelig aftenhygge. Det
skal lige med at Pia havde sørget for dejlig aftensmad med rødvin til.
Næste dag var vi inviteret
til reception på rådhuset. En repræsentant fra hvert team skulle med, og
transporten skete med en række veteranbiler. Simon Moos og Oskar ”bordede”
omgående en sølvfarvet Rolls Royce, mens Claus Kriest og Bent beslaglagde en
Chevolet. Vi kørte til rådhuset og blev modtaget af Olaf Haahr og flere
kommunalbestyrelsesmedlemmer. Flere af repræsentanterne havde gaver med til
byen og talerækken var lang. Derefter blev vi alle kaldt op efter tur og fik
overragt en lille jubilæumsplade i messing. Og så var der kaffe og kager i
det tilstødende lokale.
Da kaffen var fortæret
vendte vi tilbage til havnen hvor de forskellige teams var klar med dampen
oppe. Moos fik gang i sin stenknuser, og vi havde en mand ovre for at hjælpe
ham. Vi prøvede på skift at putte sten ned i knuseren, og det lød voldsomt
når de med en knasende lys, kom ud under maskinen i småstykker.
Ved siden af stenknuseren
havde Leif Dahlgård, kendt fra en række tv-udsendelser, taget opstilling med
en del af sit tivoli, der i blandt en højteknologisk simulator som nok kunne
sætte en skræk i livet på dem der prøvede den. Høje hyl fra maskines indre
bekræftede dette.
På nordkajen dampede vi frem
og tilbage til glæde for de mange fremmødte gæster og der var underholdning
på scenen med bl.a. Kaptajn Klo, Ballonklovnen Filimus m.fl. Flere dampteams
prøvede at ”bytte folk” det er altid lærerigt.
Lille Vølund kørte også en
tur op igennem Havnegade, som i den anledning var afspærret for almindelig
trafik. Her var en hel masse handelsboder stillet op med alskens varer. Vi
banede os vej op til et vejkryds hvor vi kunne vende rundt, og banede os
samme vej tilbage igen.
Dampskibene sejlede også på
sightseeing med puplikum, man kunne løse billet i en bod ved hjørnet af
havnekajen. Det gjorde Lars Peter og Bent til ”Schaarhörn” søndag kl. 14,00.
Om aftenen var der
kongurence for fyrværkere, der var tilmeldt fire, og slagets gang blev ledet
af Keld og Hilda Heick. Det så flot ud, og bragene gav genlyd i skoven nord
for fjorden.
Søndag var der igen bål
under kedlerne, og vi tog igen turen op gennem Havnegade denne gang havde vi
Arjan og ”Jumbo” og Henk og ”Ramsomes” med. Det gav lidt problemer for Henk
da han skulle vende i krydset, maskinen kunne ikke dreje så skarpt, men det
gik da.
Tilbage på havnen kørte vi
igen rundt, og snakkede med en masse mennesker. Vi måtte svare på mange
spørgsmål om alder, kedeltryk, hvad vi fyrer med o.s.v.
Da tiden nærmede sig 14,00
gik Lars Peter og Bent over til ”Scharhörn” og gik ombord. Det første sted
på skibet man besøger når man er til damp er selvfølgelig maskinrummet. Vi
gik ind af en dør midtskibs, her stod skibets dampdrevne styremaskine, den
bevægede sig lidt når der blev taget i roret. Ned af lejderen, hvor man
skulle hurtigt ned, da man ellers dækkede for de to omdrejningsmålere. Der
var en maskinmand ved hver af de to 420hk tregangdampmaskiner og de havde
blikket stift rettet mod de to målere. Hele tiden blev der givet ordre fra
broen med maskintelegrafen, der skulle så kvitteres tilbage, og
omdrejningerne blev justeret. Det siger sig selv, at stå og kigge på
maskinerne der arbejder er bare vidunderligt.
Inde ved den store kedel
stod fyrbøderen og svedte, Bent tilbød at hjælpe ham, og det fik han lov
til, der blev langet fire skovlefulde kul inde i hver af de tre fyrekanaler.
Da de var optændt blev de, ved hjælp af en ildrager skubbet længere ind på
risten, og så skulle der mere kul ind. Bent bestod fyrbøderprøven og fik et
flot certifikat underskrevet af ”Der Oberheiser”. I den fornemme salon blev
det stemplet, så det var helt officielt.
Broen blev også aflagt et
besøg, selve styrehuset var et helt kunstværk af træ, fint udskåret. Da vi
passerede under Vejle Fjordbroen fik en passager lov til at trække i
fløjten, hvis man trængte til at få renset ører, så skete det her. Da vi
skulle anløbe havnen fik Bent lov at prøve fløjten. ” Nur eine lange” blev
der sagt, og så gjort. Dette lange fløjt er ikke bare for sjov, det er for
at varsko andre fartøjer i havnen at der kommer et ”skib i fart”.
Da skibet skulle lægge til
kaj, skete det ikke på samme måde som de andre dampskibe, der har
skruevandet på roret og kan tvinge agterskibet og dreje rundt i den smalle
havn. ”Scharhörn” har to skruer, en i hver side af kølen, og kun et ror. Det
giver en større drejeradius, det er så nødvendigt at sætte stævnen til
kajen, og med to trosser ind, og lidt manøvrering for at tvinge bagskibet
rundt, inden man kunne lægge til med bagbord side. Det gav nogle få men
mærkbare træfninger på bolværket.
Da vi kom tilbage til
tromlen, havde Jan Brinksma iværksat en parade ovre på hjørnet ved
svajebassinet. Alle dampkøretøjerne blev stillet op, lidt forskudt, der
kunne så fotograferes, med dampisbryder Wal som baggrund. Der blev også
afholdt et minuts fløjten, det var bare ”lyd” og adskillige øregange blev
renset. Hermed var der taget afsked med festivalen, og vi dampede over til
camp-området til grillhygge.
Da maden var sunket blev
Bent´s certifikat studeret. Kurt Winkler gik hen og hentede en lille
trækasse med låg. Den så ud som om der var en fæl trold i den, men den viste
sig at indeholde en sød lille dampmaskine til spritfyring. Kurt sagde at
hvis Bent kunne fyre op i den og få den til at køre, ville han få endnu et
certifikat. Det lykkedes, og Kurt skrev et på bagsiden af et brevkort med
en dampmaskine han selv havde bygget, én af mange!!!
Mandag morgen lignede havnen
igen sig selv dog lå et par af dampskibene tilbage, de havde valgt at afgå i
løbet af mandagen, og nogle moderne fragtskibe var begyndt at losse tidligt
om morgenen.
Ole kom igen med lastbilen,
og en anden vogn fra samme firma skulle køre Zettelmeieren hjem til
Flensburg. Denne vogn fik vrøvl med spillet, men det lykkedes Lars Peter at
fikse det så det kunne stedbetjenes. Zettelmeier blev læsset og så gik han
af sted.
Vi læssede også på Oles bil
og af sted det gik mod Sjælland og Nyvang hvor vi landede hen ad
eftermiddagen, tidsnok til at få det hele på plads i laden og komme hjem til
aftensmad.
OrøKongen.
|