Tromlenyt nr 3, 2001
Indhold: En god sommer Dampf
Rundum Bøtø Nor Jernbane
Museet Marshall Stafferinger Kedlen
En god sommer
Damptromleklubben har haft en spændende sommer, med rejser til flere store
arramgementer, så som Græsted Veterantræf, Dampf Rundum i Flensborg, Bøtø nor
Gl.
Pumstations 100 års jubilæum & åbent hus Jernbanemuseets i Odense
Dampf Rundum
Bent Delfs vil komme med en historie i næste nummer.
Dog skal I have en lille historie fra Flensborg turen.
Vi havde på forhånd fået at vide at der skulle være 3 damptromler på Dampf
Rundum, Zettelmayeren fra Flensborg, en tysk Aveling & Barfod og så vores
Vølund Junior.
Den tyske Aveling & Barfod damptromle var fra 1947, altså en relativ ny
damptromle. Den var bygget til det Engelske War Department (Hæren) og sendt til
Ceylon 1 1947.
Langt senere var den returneret til England hvor Alfred-Otto Becher fra
Rastorf købte den.
Da jeg stod og talte med Alfred-Otto Becher om
nogle ting han manglede til sin damptromle bl.a. den stejlende hest og
"Invicta" til fronten.
Jeg fandt min mobiltelefon frem og ringede til Derek Rayner i England, og med
hans hjælp fik vi fundet de informationer som skulle bruges for at fremskaffe
stumperne.
Alfred-Otto Becher fik Derek Rayners adresse og tog hjem for at finde een som
kunne kontakte "Englænderne".
Da jeg kom hjem fra Flensborg mailede jeg et billed af Aveling & Barfod
damptromlen til Derek. Samme aften kom der et mail fra Derek. Det viste sig at
har havde troet at det drejede sig om en motortromle (oliebrændere og
kedelige....). Men da han så billedet og den beskrivelse jeg havde sendt ham,
fandt han ud af der var tale om en damptromle han aldrig havde hørt om!
Den opmærksomme læser vil vide at Derek Rayner er redaktør på "European
Traction Register", altså området udenfor England (ISBN 0 905818 05 9).
Derek var helt oppe på dupperne; "Fortæl mig alt du ved, please". Jeg sendte
ham alt jeg havde.
Steen Rudberg
Bøtø Nor.
I dagene 11. og 12 august 2001
havde man på Bøtø Nor 100 års jubilæum for Atlas dampmaskinen. I den
forbindelse ville vi fra damptromleklubben på Nyvang gerne deltage. Der var i
den forbindelse udstillet rigtig mange dampmaskiner, størstedelen var
modeldampmaskiner.
Vi kørte hjemmefra dagen før, den 10. ved 19 tiden, og vi kørte nærmest i
kolonnekørsel derned for vi havde Peter Hansens Landroven med trailer hvorpå
Peter Hansen dampbåd var på. Annette Hansen fulgte trop med campingvognen
(skurvogn i flg. Peter Hansen selv)som vi skulle overnatte i. Så vi var først
dernede kl.21.15. Remmen var så gået på landroveren og Annette Hansen mente
bestemt at nu var man så langt ude ´på landet at det umuligt kunne laves, men
allerede næsten morgen kom der en venlig landmand med en ny rem, så
hjemtransporten var sikret.
Om morgenen blev der kræset om os med frisk morgenbrød før vi skulle igang. Så
da vi var godt tilpasse gjorde vi Vølunden klar til kørsel. Der var ikke så
voldsom meeget plads ved Bøtø, så vi tog Vølundens skurvogn på slæb og kørte
ned til Marrebæk by, og kørte rundt på villavejene, med blæsende
sikkerhedsventil og en liflig fløjten med dampfløjten. Og så inde i Marrebæk
by måtte vi have vand på via en haveslange indefra et trykkeri. Så ud på
landevejen igen og tilbage til Bøtø Nor hvor de besøgende stod pænt og ventede
på os. Så fik vi lov til at rive en vej op, og tromlede den pænt igen, og
dette gentog sig flere gange til flere børn store forundring.
Det var et interesant møde med Bøtø Nor at opleve pumpestationen, det er en
virkelig velholdt dampmaskine som via transmitioner driver en Archimedes
vandsnegl, som kan pumpe 1500 l vand per sek.
Der blev afholdt en meget fin grill aften for os lørdag aften, hvor vi hyggede
os sammen.
Besøgstallet var fint til trods for at vejrguderne bestemt ikke var med os.
Erik Rothman
Jernbane Museet
På JernbaneMuseet i Odense havde John Armstrong set at publikum var glade for
at der var lidt anderledes aktiviteter ved deres åbent hus arrangement. Han
kontaktede os, og vi blev enige om at Vølund Junior & den grønne skurvogn
skulle komme til Odense. Peter Hansen og Per Ottosen tog til Odense og satte
kulkør på Jernbanemuseet.
Kullene de havde fået i fyret gav en masse damp og de to tromlede Odense
tyndt.
Vi har endda modtaget en besked om at ukrudtet omkring Jernbanemuseet
ikkeforventes at komme igen.
Steen Rudberg
Marshall
Arbejdet på Marshall tromlen er skredet langsomt frem i sommer.
Tenderen er grundet udvendigt og indvendigt er den blevet coated så den kan
tåle at der står vand i den i lang tid.
Dørkpladen og skillevæggen til kulkassen er klare til på nitning.
Stafferinger
Malearbejdet skrider også frem.
Per Ottosen er i fuld gang med at male stafferingerne.
Alle dele der skal stafferes har fået det første lag af den maroone farve, og
oven på dette lag males stafferingsfarven (gul og/eller rød), så tapes
stafferingerne og der overmales igen med maroon. Når farven har lagt sig
trækkes tapen af igen, og når den er helt tør lappes stafferingen let.
Kedlen
Før vi begyndte på malearbejdet testede vi forskellige kombinationer af
grunder, maling og ovnsværte, som vi bagte i en ovn, for at se hvad der skete.
Resultatet blev at vi ikke skulle grunder på de flader som blen rigtig varme
(læs kedlen undtagen røgkammeret).
Kedlen er nu blevet afrenset og malet efter de navisninger som vi fik fra
Derek Rayner.
Steen Rudberg
|