Tromlenyt nr 3, 2001

Indhold:
En god sommer
Dampf Rundum
Bøtø Nor
Jernbane Museet
Marshall
Stafferinger
Kedlen

En god sommer

Damptromleklubben har haft en spændende sommer, med rejser til flere store arramgementer, så som Græsted Veterantræf, Dampf Rundum i Flensborg, Bøtø nor Gl. Pumstations 100 års jubilæum & åbent hus Jernbanemuseets i Odense

Dampf Rundum
Bent Delfs vil komme med en historie i næste nummer.

Dog skal I have en lille historie fra Flensborg turen.
Vi havde på forhånd fået at vide at der skulle være 3 damptromler på Dampf Rundum, Zettelmayeren fra Flensborg, en tysk Aveling & Barfod og så vores Vølund Junior.
Den tyske Aveling & Barfod damptromle var fra 1947, altså en relativ ny damptromle. Den var bygget til det Engelske War
Department (Hæren) og sendt til Ceylon 1 1947.
Langt senere var den returneret til England hvor Alfred-Otto B
echer fra Rastorf købte den.
Da  jeg
stod og talte med Alfred-Otto Becher om nogle ting han manglede til sin damptromle bl.a. den stejlende hest og "Invicta" til fronten.
Jeg fandt min mobiltelefon frem og ringede til Derek Rayner i England, og med hans hjælp fik vi
fundet de informationer som skulle bruges for at fremskaffe stumperne.
Alfred-Otto B
echer fik Derek Rayners adresse og tog hjem for at finde een som kunne kontakte "Englænderne".
Da jeg kom hjem fra Flensborg mailede jeg et billed af Aveling & Barfod damptromlen til Derek. Samme aften kom der et mail fra Derek. Det viste sig at har havde troet at det drejede sig om en motortromle (oliebrændere og kedelige....). Men da han så billedet og den beskrivelse jeg havde sendt ham, fandt han ud af der var tale om en damptromle han aldrig havde hørt om!
Den opmærksomme læser vil vide at Derek Rayner er redaktør på "European Traction Register", altså området udenfor England (ISBN 0 905818 05 9).
Derek var helt oppe på dupperne; "Fortæl mig alt du ved, please". Jeg sendte ham alt jeg havde.

Steen Rudberg

Bøtø Nor.
I dagene 11. og 12 august 2001
havde man på Bøtø Nor 100 års jubilæum for Atlas dampmaskinen. I den forbindelse ville vi fra damptromleklubben på Nyvang gerne deltage. Der var i den forbindelse udstillet rigtig mange dampmaskiner, størstedelen var modeldampmaskiner.
Vi kørte hjemmefra dagen før, den 10. ved 19 tiden, og vi kørte nærmest i kolonnekørsel derned for vi havde Peter Hansens Landroven med trailer hvorpå Peter Hansen dampbåd var på. Annette Hansen fulgte trop med campingvognen (skurvogn i flg. Peter Hansen selv)som vi skulle overnatte i. Så vi var først dernede kl.21.15. Remmen var så gået på landroveren og Annette Hansen mente bestemt at nu var man så langt ude ´på landet at det umuligt kunne laves, men allerede næsten morgen kom der en venlig landmand med en ny rem, så hjemtransporten var sikret.
Om morgenen blev der kræset om os med frisk morgenbrød før vi skulle igang. Så da vi var godt tilpasse gjorde vi Vølunden klar til kørsel. Der var ikke så voldsom meeget plads ved Bøtø, så vi tog Vølundens skurvogn på slæb og kørte ned til Marrebæk by, og kørte rundt på villavejene, med blæsende sikkerhedsventil og en liflig fløjten med dampfløjten. Og så inde i Marrebæk by måtte vi have vand på via en haveslange indefra et trykkeri. Så ud på landevejen igen og tilbage til Bøtø Nor hvor de besøgende stod pænt og ventede på os. Så fik vi lov til at rive en vej op, og tromlede den pænt igen, og dette gentog sig flere gange til flere børn store forundring.
Det var et interesant møde med Bøtø Nor at opleve pumpestationen, det er en virkelig velholdt dampmaskine som via transmitioner driver en Archimedes vandsnegl, som kan pumpe 1500 l vand per sek.
Der blev afholdt en meget fin grill aften for os lørdag aften, hvor vi hyggede os sammen.
Besøgstallet var fint til trods for at vejrguderne bestemt ikke var med os.
Erik Rothman

Jernbane Museet

På JernbaneMuseet i Odense havde John Armstrong set at publikum var glade for at der var lidt anderledes aktiviteter ved deres åbent hus arrangement. Han kontaktede os, og vi blev enige om at Vølund Junior & den grønne skurvogn skulle komme til Odense. Peter Hansen og Per Ottosen tog til Odense og satte kulkør på Jernbanemuseet.
Kullene de havde fået i fyret gav en masse damp og de to tromlede Odense tyndt.
Vi har endda modtaget en besked om at ukrudtet omkring Jernbanemuseet ikkeforventes at komme igen.
Steen Rudberg


Marshall

Arbejdet på Marshall tromlen er skredet langsomt frem i sommer.
Tenderen er grundet udvendigt og indvendigt er den blevet coated så den kan tåle at der står vand i den i lang tid.
Dørkpladen og skillevæggen til kulkassen er klare til på nitning.

Stafferinger

Malearbejdet skrider også frem.
Per Ottosen er i fuld gang med at male stafferingerne.
Alle dele der skal stafferes har fået det første lag af den maroone farve, og oven på dette lag males stafferingsfarven (gul og/eller rød), så tapes stafferingerne og der overmales igen med maroon. Når farven har lagt sig trækkes tapen af igen, og når den er helt tør lappes stafferingen let.

Kedlen

Før vi begyndte på malearbejdet testede vi forskellige kombinationer af grunder, maling og ovnsværte, som vi bagte i en ovn, for at se hvad der skete. Resultatet blev at vi ikke skulle grunder på de flader som blen rigtig varme (læs kedlen undtagen røgkammeret).
Kedlen er nu blevet afrenset og malet efter de navisninger som vi fik fra Derek Rayner.
Steen Rudberg

Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Last updated: 10. april 2014 13:16:24 +0200.