Tromlenyt nr 2, 2001

Indhold:
Damptromleklubben får besøg fra England
Klodser Vølund op

Damptromleklubben får besøg fra England

Sidste år fik vi besøg af Derek Rayner fra Road Roller Assosion i England. Derek Rayner var på en rundtur i scandinavien, for at  se på dampkørertøjer. Besøget gav Derek Rayner  et godt indtryk af hvad vi har at vise frem her i Danmark. Nu kommer han igen i påsken, men denne gang som rejseleder for en gruppe på 31 damp- og veteran entusiaster. Derek Rayner har nemmelig et "lille" job som spalteredatør for det kendet blad "Old Glory", som arrangere en påskeferie i dampens tegn for en udsøgt skarre af deres læsere. Turen går bl.a. til Jernbanemuseet i Odense, Frilandsmuseet i Maribo, Maribo - Banholm banen, Teknisk museeum, Tivoli, og vigtigst af alt Andelslandsbyen Nyvang. Besøget på Nyvang finder sted på palmesøndag efter at englænderne har været på Teknisk Museeum. Damptromleklubbens Vølund Junior (som er en "kopi" i sin konstruktion af en engelsk Roeby damprtomle), vil være opfyreret, og der vil blive givet en rundvisning på Nyvang.

Steen Rudberg

Klodser Vølund op.

Når vinteren begynder at gøre sin entré klodser veteranfolket deres køretøjer op. Vinteren fordrives så med at  med vedligehold af køretøjerne, så de er klarer til den kommende seson. Damptromleklubben vil jo ikke stå tilbage for andre, så da Vølund Junior skulle have en stor kedeloverhaling, måtte vi jo gøre det på ordenlig maner.

Kedelrørene skulle udskiftes efter ca 20 år i kedlen, og det var nødvendigt at lyfte kedlen, så vi kunne komme op i fyrkassen.

Nu er det ikke så let at lyfte 8 ton damptromle. Så der måtte tænkes grundigt over tingene. Det letteste var selvfølgelig at sende bud efter en STOR kran, men den slags koster mange penge, og det ville også være svært af få plads til sådan en kran i laden (ikke mindst i højden).

Peter Hansen havde dog en bedre ide; og i bedset Olsen bande stil sagde Peter:

"Vi skal bruge.

  1.  Noget solidt tømmer

  2.  En kædesav

  3.  En Land Rover Serie III med spil

  4.  En gul kran

  5.  Diverse bolte"

Det meste havde Peter allerede, og rester fandt vi frem fra Damptromleklubbens lager (incl. den gule kran). Med kædesaven blev der skårret to kiler af et stykke 8x8" tømmer. Kilerne blev lagt foran Vølundens bagvalsen, Land Roveren blev tøjret til Vølund Senior, og dens wire fæstnet forrest på Vølund Junior. Så gik turen stille og roligt op af kilerne og ud på et par 8x8". Bag Tromlen blev der nu bygget en solid konstruktion, kiler og Land Rover blev så flyttet om bag Vølund Junior, og processen gentog sig, hvorefter tromlens bagvalse nu stod lyftet 16" over gulvet. Et par solide stopklodset blev blotet for og bag valsen så den ikke kunne flytte sig. Nu kom den gule kran ind i billedet. Styrertøjet blev afmonteret og kranen kunne nu lyfte rammen mens forvalsen blev stående på gulvet.

Sidst vi reparerede kedlen havde vi også forvalsen afmonteret, og ved den lejlighed havde vi lavet et KRAFTIGT støtteben som kan monteres i forgaflens forankring i rammen. Støttebenet blev gemt og nu kunne vi genbruge det (Damptromleklubbens lager!). Når dette læses sidder de nye rør i kedlen, og vil I sikkert kunne läse mere om i næste nummer.

Steen Rudberg

Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Last updated: 10. april 2014 13:16:24 +0200.