Tromlenyt nr 2, 2001
Indhold: Damptromleklubben
får besøg fra England
Klodser Vølund op
Damptromleklubben
får besøg fra England
Sidste år
fik vi besøg af Derek Rayner fra Road Roller Assosion i England. Derek Rayner
var på en rundtur i scandinavien, for at
se på dampkørertøjer. Besøget gav
Derek Rayner
et godt indtryk af hvad vi har at vise frem her i Danmark. Nu kommer
han igen i påsken, men denne gang som rejseleder for en
gruppe på 31 damp- og veteran entusiaster. Derek
Rayner har nemmelig et "lille" job som spalteredatør
for det kendet blad "Old Glory", som arrangere en påskeferie i dampens tegn
for en udsøgt skarre af deres læsere.
Turen går bl.a. til Jernbanemuseet i Odense, Frilandsmuseet i Maribo, Maribo -
Banholm banen, Teknisk museeum, Tivoli, og vigtigst af alt Andelslandsbyen
Nyvang. Besøget
på Nyvang finder sted på palmesøndag
efter at englænderne
har været
på Teknisk Museeum. Damptromleklubbens Vølund
Junior (som er en "kopi" i sin konstruktion af en engelsk Roeby damprtomle),
vil være
opfyreret, og der vil blive givet en rundvisning på Nyvang.
Steen
Rudberg
Klodser
Vølund
op.
Når
vinteren begynder at gøre sin entré klodser veteranfolket deres køretøjer
op.
Vinteren fordrives så med at med
vedligehold af køretøjerne,
så de er klarer til den kommende seson. Damptromleklubben vil jo ikke stå
tilbage for andre, så da Vølund
Junior skulle have en stor kedeloverhaling, måtte vi jo gøre
det på ordenlig maner.
Kedelrørene
skulle udskiftes efter ca 20 år i kedlen, og det var nødvendigt at lyfte
kedlen, så vi kunne komme op i fyrkassen.
Nu er det
ikke så let at lyfte 8 ton damptromle. Så der måtte tænkes
grundigt over tingene. Det letteste var selvfølgelig
at sende bud efter en STOR kran, men den slags koster mange penge, og det
ville også være
svært
af få plads til sådan en kran i laden (ikke mindst i højden).
Peter Hansen
havde dog en bedre ide; og i bedset Olsen bande stil sagde Peter:
"Vi
skal bruge.
-
Noget solidt tømmer
-
En kædesav
-
En Land Rover Serie III med spil
-
En gul kran
-
Diverse bolte"
Det meste
havde Peter allerede, og rester fandt vi frem fra Damptromleklubbens lager
(incl. den gule kran). Med kædesaven
blev der skårret to kiler af et stykke 8x8" tømmer.
Kilerne blev lagt foran Vølundens
bagvalsen, Land Roveren blev tøjret
til Vølund
Senior, og dens wire fæstnet
forrest på Vølund
Junior. Så gik turen stille og roligt op af kilerne og ud på et par 8x8". Bag
Tromlen blev der nu bygget en solid konstruktion, kiler og Land Rover blev så
flyttet om bag Vølund
Junior, og processen gentog sig, hvorefter tromlens bagvalse nu stod lyftet
16" over gulvet. Et par solide stopklodset blev blotet for og bag valsen så
den ikke kunne flytte sig. Nu kom den gule kran ind i billedet. Styrertøjet
blev afmonteret og kranen kunne nu lyfte rammen mens forvalsen blev stående på
gulvet.
Sidst vi
reparerede kedlen havde vi også forvalsen afmonteret, og ved den lejlighed
havde vi lavet et KRAFTIGT støtteben
som kan monteres i forgaflens forankring i rammen. Støttebenet blev gemt og nu kunne vi genbruge det (Damptromleklubbens lager!). Når dette læses
sidder de nye rør
i kedlen, og vil I sikkert kunne läse mere om i næste
nummer.
Steen
Rudberg
|