Tromlenyt nr 3,
2000:
Indhold:
|
Marshall
No.76089. HUSK:SWAPMEET EFTERLYSNING Kedelpassercertifikat Græsted
Veterantræf 2000 |
Marshall No. 76089.
Fra og med august måned vil alle kræfter blive lagt i arbejdet med
Marshall-tromlen. Alt svejsearbejde er fuldført, og godkendt af
FORCE-Instituttet. Når dette læses skulle nitte-arbejdet med røgrørspladen
også være fuldført, og kedelrøreme skulle være ankommet fra Tyskland. Bag-
og forvalser er afrenset og klar til maling.
HUSK:SWAPMEET
Søndag d. 1 Oktober (CITY 2, Høje Tåstrup)
EFTERLYSNING
Hvem har set "kølerfiguren" til Damptromleklubbens Marshall-tromle. Britania
som figuren er en model af, er formentlig forsvundet da tromlen var
opstaldet i København. Ligeledes mangler vi de to Klinger vandstandsglas med
armaturer. Er der nogen af bladets læsere der kan hjælpe os med
tilvejebringelse af ovenstående dele, eller hvor vi kan anskaffe os nogle
tilsvarende høre vi meget gerne fra dem.
|
"Kølerfigur" og vandstandsglas
til Marshall-tromlen
Billederne herunder kan måske hjælpe i eftersøgningen. Hvis du ved noget/har
set eller hørt noget hører Damptromleklubben meget gerne fra dig. |
|
Britannia "Kølerftguren " til Damptrømleklubbens Marshall tromle. Som nævnt
er figuren formentlig forsvundet da tromlen var opstaldet i København. |
|
Vandstandsglassene
De to Klinger vandstandsglas med armaturer.
|
Kedelpassercertifikat
Tidspunktet for disse prøver er blevet rykket til februar-marts 2001. Per
Ottosen og Lars-Peter Jensen vil stå for det praktiske arbejde i forbindelse
med prøverne. . |
Græsted Veterantræf 2000
En beretning fra en aktiv deltager.
En dejlig weekend i maj, var der veterantræf. Det startede allerede om
lørdagen, med forberedelser.
Vi lagde ud i Holbæk, hvor vi var nogle stykker der mødtes, da der skulle
hentes materiel, som i dette tilfælde var en gammel tjærevogn og en
målevogn, som blev hentet på Holbæk gamle kasserne hvor Museumsforeningen
Danmarks Vejmuseum har depot. Damptromlen, Vølund Junior, var allerede
kommet op til Græsted, så nu skulle vi bare læsse tjærevognen op på en
blokvogn, i dette tilfælde føltes den nu bare som et stykke gammelt skrummel
der ikke var til at have med at gøre, men det lykkedes ved hjælp af et spil
og erfarent mandskab (syntes vi selv). Så var der afgang, vi valgte at dele
op os i to hold, undertegnede i blokvognen, og de to andre skulle køre med
målevognen som er en gammel Scania Vabis med V8-motor og sikke et postyr der
blev imellem de to, for hvem skulle sidde bag rattet og have magt over den
gamle V8'er, de besluttede at dele turen imellem dem.
Selve turen til Græsted er der ikke meget at skrive om, men da vi kom frem
voldte tjærevognen igen kvaler, da den skulle ned fra blokvognen, der måtte
vi have gang i alle vores erfaringer fra tidligere på dagen. Resten af dagen
gik med placering af div. vogne, telte, plakater, skurvogne o.a.
Vejret var i hvert fald noget og 20 grader, og som følge deraf blev vi
svedte og trætte og beskidte, men det blev alt sammen værre søndagen
Overnatningen skete for mit vedkommende i målevognen, som var udstyret med
div. campingudstyr, lige fra TV til køleskab og masser af plads, dog var der
ikke så meget plads i førersiden, som desværre var den side jeg benyttede
til indgang, det skulle jeg aldrig have gjort. Den lille hvide dut i gulvet
var ikke kun en dut til at holde gulvtæppet med, næh, det var ikke mindre
knappen til det store kompressorhom som var i stand til at vække hele lejren
klokken 12 midnat da jeg prøvede at gå til ro.
Da jeg søndag morgen stod op ved 6 tiden, hvilket jeg aldrig gør frivilligt
derhjemme, steg jeg ud af den anden side, jeg behøvede jo ikke at vække de
andre. De andre fra damptromleklubben, der bor i nærheden af Græsted, ankom
ved 6:30 tiden, tromlen og andre ting skulle startes op.
Den tyske damptromle, var sidste år først på pletten, og oppe i tryk og klar
til at køre, men ikke i år, der havde vi fået tryk på først og klar til at
køre før de havde fået poleret fløjten, tak for sidste år. Ja vi havde sågar
så meget tid at vi fik tændt op i endnu et dampkøretøj op og fik kørt op til
tærskeværket som den skulle stå og drive. Solen skinnede, og der kom de 180
C strålevarme fra damptromlen, så damptromleføreren og undertegnede som var
damptromleaspirant svedte tran, hvad gør man ikke for at dyrke sin hobby, og
være med til at bevare seværdighed. Der var heldigvis mulighed for isvafler.
Det store højdepunkt var da vi skulle køre i ringen, og bl.a. lave
tovtrækning, fremvisning af de tre dampkøretøjer og formationskørsel, som vi
er overbevist om aldrig er sket med dampkøretøjer før.
Her kom jeg godt nok på arbejde, der er hele 40 omgange på håndtaget for at
få tromlen til at køre fra den ene til den anden side, puha og så i 220 C
varme, er der mon nogle der vil lægge arm, efter sådan en weekend.
Efter formationskørsel ville vi prøve, noget som vi aldrig har prøvet før,
at rive græs op med en opriver, det blev utrolig vellykket den samme succes
havde vi da vi kørte over en cykel.
Resten af dagen, gik med kørsel hvile, isspisning og beundring af de andre
gamle køretøjer, - vores er nu den pæneste.
Dagens sidste højdepunkt var da hele træffet dyttede, båttede, ringede, peb,
og fløjtede toget af sted, det sidste damptog for denne dag.
Mandag, endnu engang tidligt op, (trods træthed fra gårsdagens strabadser)
da damptromlen jo ikke er en der lige startes med en tændingsnøgle, endnu
engang lykkedes det at komme først op i tryk. En lille detalje som vi aldrig
gør igen, var at både tyskeren og vores damptromle blev stillet op på
træfpladsen i stedet for neden ved stationen, hvor optændingsbrændet er.
Hvad man ikke har i hovedet må man have i benene, - 4-5 store læs
optændingsbrænde måtte køres derop. Varmt igen!!
Ellers forløb dagen som den foregående, med mange besøgende og lidt nye
punkter på programmet. Ved et ,uheld" til at sætte ild på en høstak, som
Benløse frivillige brandkorps så kom og slukkede. Vi havde stoppede
damptromlen op af en høstak, som vi ved hjælp af glødende kul fra fyret
antændte, hold da op, der var da lidt at slukke for de kære brandfolk.
Vi fik også tromlet os til et par isvafler, da de to søde ispiger gerne
ville have en tur med tromlen, det er nu ikke alle og en vær der for lov til
at køre med.
Veterantræffet havde arrangeret en rundflyvning med den gamle DC3 maskine,
som fløj over pladsen et par gange. Vi fløjtede af dem flere gange, - gad
vide om de kunne høre os? |
Den tyske Zettelmeier - tromle øg Vølund Junior på Græsted Veterantræf 2000 |
Turen hjem fra Veterantræffet foregik i Andelslandsbyen Nyvangs gammel Ford
A lastbil, som Damptromleklubben havde lånt.
Nøj hvor var jeg træt oven på denne oplevelsesrige weekend. |
Martin Ottosen. |
Copyright © 2000-2014
by Steen Rudberg.
Last updated:
10. april 2014 13:16:24 +0200.
|