En påklædning, der tillader afklædning
Jeg har en veninde,
hvis kæreste har en damptromle -- en rigtig levende én, der kører på kul og
vejer 7 tons. Den er grøn med blanke kobberbeslag og meget smuk. Selv har jeg
aldrig interesseret mig for teknik og maskiner og bryder mig normalt ikke om
at få hænderne griset til. Alligevel sagde jeg i min glade brandert
nytårsaften ja, da min venindes kæreste spurgte mig, om jeg ville være med i
Damptromleklubben. Den består af mennesker, der af ren kærlighed til
projektet bruger deres fritid og personlige midler på at passe og
vedligeholde damptromlen samt køre rundt i den til byfester og lignende
festlige lejligheder.
Når jeg stod ved mit tilsagn også efter at jeg var blevet ædru skyldtes det i
første række, at jeg holder meget af både min veninde og hendes kæreste og
med glæde griber enhver anledning til at nyde deres gode selskab, hvad enten
dette så omfatter en damptromle eller ej.
Der gik nogle måneder, før jeg fik lejlighed til at gøre damptromlens
bekendtskab, men da dét først skete, blev jeg også på stedet omvendt til
helhjertet damptromleentusiast. For det første damptromlen som sagt er
dårende smuk. For det andet på grund af hele den atmosfære, der er omkring
tromlen, og her tænker jeg ikke bare på den atmosfære af kulstøv, olieduft
og tyk sort røg der indhyller en damptromle i funktion.
Første gang jeg så min damptromle var aftenen før en solrig pinselørdag.
Næste morgen lånte jeg et sæt kansas-tøj og en gammel kasket af min veninde
og var selv med til at pudse kobberbeslagene blændende blanke og stryge
klude kærtegnende henover de dybgrønne malede flader. Da tromlen så
præsentabel ud var vi allerede selv mindre præsentable.
Mens min veninde styrede og hendes kæreste passede kedlen sad jeg oven på
kullene i kulkassen og solede mig i den opsigt vi vakte på turen gennem
Græsted Hovedgade. Dagen igennem holdt skønheden og smykkede byfesten med
sin tilstedeværelse. Ind imellem kørte min venindes kæreste den lidt op og
ned ad gaden for at fa fyldt vand på kedlen, for at lære mig at styre, eller
fordi et læs børn gerne ville have en tur. Når vi holdt stille var der hele
tiden mennesker i "alle størrelser", der beundrede damptromlen, klappede den, og
stillede interesserede spørgsmål. Jeg nød at kunne svare på de fleste og i
øvrigt henvise til min venindes kæreste som ekspert på området. Fra tid til
anden fyrede man lidt kul på, tørrede lidt olie af, eller tørrede næsen i en
bleg klud, man havde i lommen, og før dagen var særlig vidt fremskreden var
ens ansigt så sort som ens hænder og ens bukser.
Det, der gjorde oplevelsen til en åbenbaring, var nu ikke den opmærksomhed
vi blev genstand for, ikke maskinens smukke krop, ikke engang det gode
selskab. Åbenbaringen lå i den sjældent oplevede følelse af total
afslapning. Sandelig ikke fysisk men mentalt. Iført kansastøj med kulsort
buksebag, grim kasket og sod i ansigtet er man på det rene (hæ!) med, at man
ikke er klædt på for at se dejlig ud, men for at blive møgbeskidt. Således
befriet fra kravet om at vise sig fra sin mest tiltrækkende, feminine side
slapper man af på en måde man ellers sjældent kan, selv i selskab med
mennesker man ellers godt synes man kan slappe af sammen med. Man bevæger
sig med en helt ny frihed, og kan koncentrere sig om at have det skægt.
Når man ifører sig arbejdstøj, smører sod i ansigtet og sætter sig på en
kulbunke kan man undvære alle de masker og forstillelser man i større eller
mindre omfang bruger til hverdag. Det er en ydre påklædning, der tillader en
indre afklædning.
|