Tromlenyt nr 1 , 1989
 
 

FRA DANMARK TIL DAMPWEEKEND I HELLEVOETSLUIS, HOLLAND.


Artikel bragt den 24. august 1988 i "Weekblad DELTA, Rotterdam". (Oversat til dansk af Curt Pedersen).

Til den igangværende dampweekend er også Steen Rudberg og Poul Petersen fra Danmark ankommet med en Vølund damptromle bygget i København i 1927. Den elektronikstuderende Rudberg har ferie og kunne derfor komme til Hellevoet slusen med Vølund tromlen. Han er medlem af en klub der har flere forskellige dampmaskiner, "men ikke alle maskiner er køreklare, men dog de fleste som alle er enestående eksemplarer i verden. Også denne tromle er et specielt eksemplar. Den er den eneste af denne type i hele verden som har overlevet, og endnu er køreklar", siger Rudberg.

 

En hel del andre dampdrevne maskiner er dukket op til weekenden, hvilket den mange tilskuer kan berette.

"En bagdel med al den damp er at jeg hele tiden bliver så sort som var Jeg kommet direkte fra bunkeren af", siger Steen med et smil som fra en skorstensfejer, "men det må jeg vel lære at leve med. Næst efter mine studier er jeg altid beskæftiget med dampmaskinerne, selvom det står i en enorm kontrast til hinanden".

Den rejse som de fleste af alle disse skønne maskiner har gjort er ikke uden vanskeligheder. Rudbergs damptromle er kommet frem på et specielt fejeblad, en blokvogn der har så stort et lad og bæreevne at den kan fragte en damptromle. Fra København er den så kørt herned i langsom fart. De Engelske maskiner må derimod transporteres over vandet, hvilket er gjort muligt af Olau-line der har sponseret deres overfart.

DAMPTROMLENYT

Ja, nu har damptromlenyt også skiftet format ligesom de andre populære tidsskrifter. Samtidig indfører vi en mere læsevenlig
præsentationsform, spalteskrivning.

Redaktionelt vil der komme nogle flere nyheder end dem vi allerede denne gang præsenterer, bl.a. faste spalter og faste indlæg, her mener vi

at det specielt vil

Permin og VØLUND ved Villadsens jubilæum i 1987

være rart  at have sidste nyt i klubben, hvad er der sket i laden osv. Disse emner er ikke med i denne udgave, men vil være det næste gang, men i denne "leder" kan vi da godt allerede nu afsløre at navet til tandkrandsen på Avelin & Porter-tromlen er blevet   svejset af Rothmann og Hansen i Diannalund, samt at der har været nogle forviklinger med at få vores nye loco, Vølundtromlen hjem fra Holland og at der vil være en genoplivning af skrotafdelingen, men meget mere om dette i næste nummer.

INDHOLD

Dampweekend i Holland

Damptromlenyt

Kluboplysninger

Referat af generalforsaml.

Steam in Angeln

Billedreportage,Almere-Hol.

Fra Damptromleklubbens første år

 
D A M P T R 0 M L E K L U B B E N

Ans.Red af klubblads Curt Petersen

Klubben har til huse på
TINVEJ 14
ESPERGÆRDE

Klubbens postadresse er:
Strandvangsvej 7
3060 Espergerde

Klubbens bestyrelse er:
Formand: Jørgen Pwrmin
Kasserer: Steen Rudberg
Sekretær: Curt Petersen
Maskinchef: Jens Svendsen
Handelsche: Svend Olsen

REFERAT AF GENERALFORSAMLING

afholdt den 30. april 1988
,

I DAMPTROMLELADEN, ESPERGÆRDE.

Generalforsamlingen var indkaldt til kl. 14.30, og efter en halv times tid der gik med at kikke rundt og hilse på hinanden, startede generalforsamlingen kl. 15.

I henhold til dagsordens pkt.1 blev Peter Hansen valgt til dirigent. Peter Hansen startede med at konstatere at der var fremmødt godt 10 medlemmer, samt pårørende og at der ikke var indkommet nogen forslag til bestyrelsen ud over dem på dagsorden. Herefter konstateredes det at Generalforsamlingen var lovligt indvarslet for medlemmerne.

Dagsordens pkt. 2 kom herefter til behandling, idet formanden aflagde beretning for det forgangne år.

Det var ikke meget kørsel det var blevet til i året 1987, men Vølund tromlen havde dog varet ude at køre i forbindelse med A/S Jens Villadsens
75 års Jubilæum.

De 2 swap-meets DTK havde arrangeret i Årets løb havde varet en stor succes og man var meget tilfreds fra vateranklubbernes side. Ved det
nyligt afholdte swapmeet i foråret samt efteråret-1988, havde DTK også selv stået for at arrangere indkaldelserne, da der tidligere havde varet lidt rod i
 
 
oplysningerne fra de enkelte veteranklubber (dem på gummihjul). Vi har nu fået "stadelister" - kunde kartotek selv og desuden lagt
dem ind på en datamaskine, så det vil vare meget enkelt at styre disse arrangementer i fremtiden. Sidste års overskud fra arbejdet med disse
arrangementer blev på ca. 5000 kr.

Formanden og en gruppe svenskere havde været med på det første egentlige traf i Tyskland i Plön, lidt syd for Kiel, hvor han traf vore gode
venner, Manfred Ohlsen og Gustav Winkler med Zettelmeyer tromlen fra Flensburg. Der er en fuldstændig artikel om dette møde andetsteds i
bladet, så derfor ikke mere om dette traf her (red.).

På laden var man begyndt at sætte taget istand, men man manglede bl.a. at få det tjæret og få monteret den støre skorsten til udsugningen.

På Avelin & Porter tromlen var den nye bagaksel blevet drejet af den altid hjælpede Anders Andersen, men man mangler stadig at få svejset
nogle flanger på navet til det støre tandhjul, således at det kan monteres og akselen sattes på. Kedlen skal renoveres, en støttebolt skal
undersøges for svagheder med ultralyd, og derefter skal den udsyres.

I forbindelse med arbejdet håber formanden at flere vil vise lidt aktiv interesse for arbejdet da det vil vare dejligt om en eller flere kom og sagde,
hør skulle vi ikke lige tage og lave det der færdigt - der er så mange småting
 

der kun vil tage en enkelt eller to dage - og som det er nu er det
Tordenskjolds soldater.

Sortering af skrot fra forskellig side, bl.a. Anders Andersens affaldsbunke har givet klubben en indtægt på ca. 2.500 kr., mens skrotning af radarer har indbragt ca.10.000 kr. i løbet af året.

Som som de fleste sikkert ved døde fru Permin, klubbens kasserer, pludseligt, men ved hjælp af Steen og hans mor samt Adamsen er der igen styr på klubbens bank/girokonti, samt regnskabet.

Formanden takkede for ordet og generalforsamlingen vedtog herefter beretningen uden indsigelser.

Herefter var det tid til at præsentere regnskabet i følge dagsordens pkt.3. Steen Rudberg der som suppleant til bestyrelsen var indtrådt som konstitueret kasserer omdelte regnskabet for 1987.

Kassereren gjorde rede for sine vanskeligheder med at få de fornødne kontoudtog fra bankerne og girokontoret. Derfor havde Fru Rudberg velvilligt assisteret med regnskabskyndighed og havde rekonstrueret banktransaktionerne fra klubbens Kassebog, hvilket sluttelig var afstemt med saldoopgivelsen fra bank/giro sammen med klubbens revisor, Adamsen. Alt viste sig at stemme.

Herefter blev klubbens indtægter gennemgået og Steen Rudberg oplyste at den givtige forretning med skrotning af radarer nu ville falde bort.
 
De har ikke flere på lager! Indtægten fra salgsboden havde været ganske lille, men den havde heller ikke været på gaden ret meget. En anden af klubbens givtige aktiviteter var Swap-meets der gav stigende overskud fra gang til gang på grund af successen. Renteindtægterne var blevet pænt store, hvilket skyldes den store beholdning af likvider.

Således kom turen til klubbens udgifter. Til huslejen havde Rudberg den bemærkning at der kun var tale om 11 måneders husleje, idet man nu
forudbetalte og derfor havde haft 13 måneders leje 1 1986.

Udgifterne til el omfattede også forbedring af af elinstallationen som nu var i god stand. Af udgifter til reparation af tromler, var den dyreste stump, materialet til den nye bagaksel på Aveling & Porter tromlen. Der var desuden betalt lovpligtig ansvarsforsikring på Vølund tromlen.
Omkostninger til betalningsservice var opstået i forbindelse med nogle forviklinger bankerne imellem, da vi skiftede fra Espergærde til Nivå.
Desuden bemærkede kassereren at klubben havde et mindre beløb til gode hos NESA idet a'conto betalningerne havde været for store.

Dirigenten havde et spørgsmål til kassereren vedrørende forsikring af deltagende medlemmer i henholdsvis arbejdet og i kørsel med tromlerne.
Disse forhold er ikke dækket af klubben, men må dækkes af det enkelte medlem ved f.eks. en fritidsulykkesforsikring.

Herefter blev regnskabet  godkendt af generalforsamlingen.

Nu forestod i.f. dagsordens pkt. 4, valg til bestyrelsen.Valget faldt således ud:

Curt M. Petersen, sekretær
Steen Rudberg, kasserer
Jens Svendsen, maskinchef
Svend Olsen. handelschef
Vedr. valg af revisor, pkt. 5.
blev P. Adamsen genvalgt.

Herefter var der i.f. pkt. 6 fremsat forslag om revision af klubbens love, prg. 1; om klubbens
hjemsted. Det besluttedes at klubbens adresse fremover var Tinvej 14, Espergærde, mens postadressen altid skulle være den siddende sekretærs.

Dagordens pkt. 7. størrelsen af kontingent behandledes herefter. Kontingentet blev vedtaget uændret fra sidste år, hvilket vil sige 80 kr for
1989.

Der var ikke indkommet nogen forslag til pkt. 7, og man gik videre i dagsorden til pkt. 8), eventuelt, hvor der heller ikke blev tilkendegivet nogen
forslag.

Herefter tog formanden ordet for at rette en særlig tak til Svend Jørgensen for en ihærdig tjeneste helt fra opstarten af klubben og til nu - Vi
håber meget at gense/mærke hans videre engagement i forbindelse med SDDV.
 
Peter Hansen (dirigenten) berettede  om Fløngs Handelsstandsforeneing der havde henvendt sig til ham om muligheden for at han deltog i et lokalt arrangement med sit "skiv". Peter havde forslået dem at der kunne komme en lokomobil/tromle der f.eks. kunne demonstrere en stenknuser eller lignende. Her tænkes også på godsejer Dinensens lokomobil og DTK med Vølund-tromlen. Der var dog et noget stramt budget, så de mente Ikke at kunne klare en transport til en pris på et par tusinde kr. denne gang.

Formanden berettede omkring Dinesens lokomobil, at den skal trykprøves hvert 4. år, og det kan blive skærpet til hvert 2. år, hvis tilsynet Ønsker det. Det er klart at en så gammel kedel ikke i længden har godt af at blive trykket op over sit normale drifttryk, da pladerne hele tiden
strækkes.

Vi håber at der engang kommer en ændring til disse regler således at gamle kedler blot skal tæthedsprøves. Iøvrigt skal Vølund trykprøves næste år, men lad os håbe det bedste, da kedlen virker sund og tæt. Herefter afsluttedes Generalforsamlingen, og dirigenten takkede for god ro cg orden, samt for et underholdende møde.
Der var herefter eftersyn af ladens indhold, samt demonstration af en gammel petroliumsmotor arrangeret af Maskinchefen.


 
 

STEAM

in

ANGELN
 

 

 

 

Her ses Zettelmeyertromlen i "varm" positur igen, ligesom da den i 1942 kørte for første gang. (Gustav Winkler)

Fra Flensburg har vi modtaget følgende artikel om Zettelmeyertromlen, skrevet at G. Winkler.

** oversat fra engelsk af red.

I den nordtyske by Flensborg, tæt ved den danske grænse, har nogle entusiaster og nogle elever fra den lokale tekniske skole restaureret en
damptromle. Tromlen er en 10 tons Zettelmeyer med compoundmaskine og er bygget i 1942.

Tromlen kom til Flensborg som erstatning for en dieseltramle der gik tabt under 2. Verdenskrig. Tromlen tilhører stadig den oprindelige ejer, et lokalt entrepenørfirma, hvor den har gjort aktiv tjeneste helt hen til slutningen af 50-erne. Den var

 

bl.a. med til at bygge det nordlige vejnet der går gennem det smukke Angeln. Det var fra dette landområde Angelsaxerne udvandrede og drog over kanalen for at indtage England.

Tromlen blev efter 20 års aktiv tjeneste sendt på rekreation, hvor den blev sandblæst og genopmalet, hvorefter den blev anvendt som firmaets
bomærke.

Her stod den så i endnu 20 år før gruppen af entusiaster fandt sammen med det formål at restaurerer den. Den første kolde trykprøvning var ingen succes, da kedelrørerne viste sig at være utætte. Da det ikke viste sig muligt at få præfabrikerede rør i den rigtige størrelse, måtte der laves pres-


seværktøj så tilgængelige rør kunne tilpasses i diameteren.

Kedelstagene, der har gevind i begge ender, gav endnu større problemer, men den lokale tekniske skole gav en hjælpene hånd og løste problemet. Det lokale værft var behjælpelig med udlån af valseværktøj til rør og stag. De øvrige dele af den nittede kedel blev omhyggeligt gennemset og fundet i tilfredsstillende stand.

Herefter blev maskinen adskilt og smurt, mens de gamle føderør af stål blev udskiftet med nye af kobber. Tromlen var nu klar til den endelige
inspektion og godkendelse af TUV (svarer til vort arbejdstilsyn) i 1906. I godkendelsen blev trykket reduceret til 10 bar i stedet for de
oprindelige 12 atm., idet en del kedelfittings er lavet af støbejern og ikke af stål. Prikken over i-et var montering af en tretonet fløjte, skaffet fra John Goold, Camerton i England.

Siden da har tromlen været vist offentlig mere end 10 gange ved forskellige lejligheder. I modsætning til i England er der ikke i Tyskland
"Steam rallies", så derfor har tromlen tit været alene, tiltrække sig opmærksomhed ved arrangementerne. 1 1987 var der dog en undtagelse i
forbindelse med det første damptræf i Plön den 15. august (Plön ligger i Schleswig-Holstein, ca 60 km. syd for Kiel). Ved dette træf var hele 7
dampmaskiner udstillet. Deltagerlisten omfattede:

 

*Et pløjesæt bestående af to 21 tons Heuche maskiner fra Bavaria

*Et tærskeværk med en Marchall maskine bygget i 1911. Det siges at maskinen blev brugt så sent som i 60-erne i England til dens formål.
Maskinen ejes af værten ved dette træf.

* En tømmersav med en ukendt transportabel maskine.

* Et smalsporslokomotiv af fabrikat Henschel der kørte på nogle udlagte sporrammer. loket ejes af TUV-museet i Hamburg.

* Zettelmeyertromlen.

* Og til sidst, men ikke mindst,en brandsprøjte der var bygget i 1869 i Altona tæt ved Hamburg. Maskinen var oprindelig ejet af byen, men ejes nu af et brandforsikringsselskab. Brandsprøjten var det ældste klenodie på udstillingen, den var dog ikke køreklar, som de Øvrige maskiner der var udstillet.

Maskinmestrene på Flensburqs damptromle er mere end glade for at vise tromlen frem for gæster og interesserede. Man håber på at få kontakt med nogen/nogle der har praktisk kendskab til betjening og anvendelse af tromlen, bl.a. med hensyn til behandling af fødevand til kedlen.

I fremtiden er der håb om at få tromlen til England, Helst i nærheden af Carlisle, Flensburgs venskabsby. Dette kunne måske lyde


som at tage "kul med til Newcastel" hvilket dog også er en halv sandhed, idet man håber på at kunne transporterer tromlen over Esbjerg-Newcastle færgen.
Der er dog visse Økonomiske vanskeligheder forbundet hermed. i den hensende vil det nok være lettere at komme over til Harwich - men så er der det næste problem med at få transporteret tromlen i England. Hvis en læser sidder inde med gode ideer om hvordan man får en sådan tromle med, så sig endelig til.

For læsere der skulle ønske at få en hyggelig snak om damptromler, komme på besøg eller lignende, Kontakt venligst Gustav Winkler,
Kanzleistrasse 91-93, 2390 Flensburg. Eller ring på 009-49-461-53471 (det er hele nummeret der skal drejes fra Danmark, red.)

 
Steam World Almere 88


 

Ja det er rigtigt, Jørgen Permin og Poul Petersen på "Steam Rally" i Almerhaven i Holland her i sommeren 1988, med Vølund tromlen
(Foto R.A. Verhoeven)
  Desuden ses et billed af "HENDIRIK JAN", en af de mange smukt restaurerede tromler der blev vist ved dette stævne.
(Foto R.A.Verhoevne)



Fra Damptrumleklubbens første år.

Artikel af Sv. Jørgensen, 9/6-88.

I 60-erne sket dampmæssigt meget her i landet - desværre mest i negativ retning. DSB ophuggede damplokomotiver en'mas. Privatbaner
nedlagdes på stribe og materiellet solgtes til ophugning.

  Damptromler?
- jo de aller sidste stod og rusted, eller var i ophuggernes søgelys - men hvem bekymrede sig iøvrigt om sådanne monstromer??? Joh et par af
de folk der var med fra starten af museumsbanen Maribo-Banholm, bl.a. Jørgen Permin og Bjarne Jensen samt undertegnede, fik fra tid til anden en snak om disse vejlokomotiver, som damptromler jo egentlig er,

og blev enige om, a det var synd hvis de alle sammen blev ophugget, hvad det tydede stærkt på! Det kunne da i øvrigt være sjovt, at prøve på at køre sådan en krabat.

Vi gik i gang med at finde ud at hvor der var damptromler tilbage, og om vi kunne få eller købe en billigt ? Vi opsporede en VØLUND "Senior"-model i Brande - den så noget trist ud, men da prisen kun var 700 kr, lykkedes det os samt nogle få andre interesserede, at skillinge
sammen til erhvervelsen af "monstromet". Den blev sendt med DSB til Tåstrup til Jørgen Permin,og så kunne vi jo bare gå igang.

Jørgen Permin var ved at flytte ud i den, men den begyndte også mere og mere at ligne en damptromle !

Desværre (eller rettere heldigvis) var der jo noget der hed trykprøve, også af sådan en dampkedel, og den gik IKKE.

Der brast altså drømmen om at komme ud at køre med damptromle...

Den blev - og er som bekendt endnu - "museumstromle" på Egeskov, men der er visse ting i sol og måne der tyder på at dens dage der, er talte og at vi i en overkommelig fremtid vil fa den gamle VØLUND - tromle ud at køre alligevel ved gode venners hjælp ! !

Det vil blive en MEGET STOR DAG.
 
I Jørgen Permin og Bjarne Jensen med for øvrigt, kan blive meget stædige, uden at dette er sagt i nogen dårlig mening. Nu VILLE de altså have en damptromle der kunne køre, og da jeg vidste at Aarhus Amts Vejvæsen havde en køreklar Aveling & Porter, tog de over og købte den !

Prisen var 1200 kr. i køreklar stand, og så kørte den gamle tromlefører selv uhyret til Brabrand Station sammen med en skurvogn i tilgift.

Pressen har altid elsket sådan noget eksentrisk noget og naturligvis kom vi i aviserne. Den første køretur var i øvrigt til Københavns 800 års
jubilæumsoptog, hvor den fik sin ilddåb med Jørgen Permin ved styregrejerne og en lokofører som garant for sikkerheden ved Permins fyring, idet han jo endnu ikke havde nogen "papirer", der som bekendt kræves.

Se, så var det pludselig blevet spændende at finde ud af hvad der egentlig var tilbage af damptromler, og om der var nogle særlig sjældne vi
kunne få fingre i ? ?

Hver mand sin tromle ?

Nå så galt gik det nu ikke faktisk var det ret vanskeligt at finde frem til de sidste. Jeg var sat på opgaven og skrev i øst og vest. Af svarene fremgik det at og til tydeligt, at man anså os for ikke helt normale, men efter mange negative svar, kom der da et

venligt svar fra Viborg Amts Vejvæsen om, "At man da havde 4 damptromler men de var ikke til salg" - endnu i Odense stod en meget medtaget 1-cylindret Marshall tromle. Den fik vi slæbt til Sjælland plus et monstrum af en ganske speciel vejbelægningsmaskine. Den tog Vejhistorisk Museum sig meget venligt af for nogle år siden, for denne maskine var nemlig en stor sjældenhed, en dansk opfindelse og lige sagen for det omtalte museum og heldigvis da!
I Esbjerg stod en danskbygget tromle, licensbygget af Kastrup Maskinfabrik efter Maffeis model.

Den fik vi sendt til Helsingør da der endnu var et par dage vist nok - til dens kedelfrist udløb, skulle jeg og et af vore unge medlemmer køre den
til vores lade i Snekkersten. Vi fik fyldt vand på - job, den var tæt, fyrede op - joh, den var stadig tæt fløjten var god nok, maskineriet løb fint rundt, vi trillede af jernbanevognen, ned af enderampen og skulle så lige have vandtanken fyldt op inden vi var klar til turen til Snekkersten, ca. 5 km. Pludselig kommer min "fyrbøder" løbende og råber: "Der løber vand ud af røgkammerdøren" - oq så nåede vi kun lige ind til siden - alt i alt ca. 50 meter under egen damp! Mon vi når at få den lavet?

Det er ganske pudsigt i dag at tænke tilbage på hvordan ilt dette kom
 
op at stå, og det var jo ikke bare os og vore damptromler alene. Nej,
damplokomotivernes forsvinden, privatbanernes nedlægning en'mas og vi og tromlerne var alt sammen en slags protest imod, at de gamle ting,
lokomotiver, gamle vogne og gamle maskiner der bare skulle skrottes.

Denne voldsomme behandling af mange ting i menneskers dagligdag, som de trods alt holdt af, resulterede i, at først og fremmest jernbaneinteresserede fandt sammen - bevarede lokomotiver og vogne, først og fremmest på Maribo-Bandholm banen, men senere i flere andre klubber og baner rundt omkring i landet - samt vi og vore damptromler. Der blev også stiftet en veteranskibsklub og hvad ville vort land være i dag uden disse levende veteraner, holdt i gang og holdt ved lige af en lille "hær" af entusiaster?

Juh, landet ville naturligvis fungere uden dem, men var vi ikke alle sammen blevet fattigere?

Heldigvis bevarer andre, huse, bygninger, landskaber, natur - og vi meget få, der bevarer noget så eksentrisk som damptromler, har vel også haft både fornøjelse og tilfredsstillelse af at se nogle af tingene færdigrestaureret! jeg ved i hvert fald, at vi har mange mennesker, for hvem det er en oplevelse at se en af tromlerne køre.

Veteranbanerne har jo lettere ved at tage et par hundrede med i toget, og derfor også lettere ved at tjene penge, men vi i Damptromleklubben
må ikke længere forsømme at vise vore, køreklare tromle(r) på forskellige steder meget gerne mod f.eks. reklamepenge!

Det er nok en ting vi bør dyrke meget meget mere! !

Fortsattes i næste nummer.

Sv. Jørgensen

   

A N N 0 N C E

I 1973 udgav STØTTEFORENINGEN DANSKE DAMPVENNER en lille bog om "Damptromler og lokomobiler i Danmark" Den har længe været udsolgt.
I 2. kvartal 1988 er fremstillet et genoptryk af bogen med både rettelser, tilføjelser og endnu et kapitel.
Interesserede kan bestille den nye udgave der koster kr. 75.- plus forsendelse.

S.D.D.V., Esrumvej 47,3000 Helsingør
Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Last updated: 10. april 2014 13:16:23 +0200.