Da fik Aveling & Porter damptromlen var der ikke mere plads i Permin's
forhave, så Jørgen måtte finde et andet sted, hvilken blev på det
betonelementstøberi han arbejdede på.
|
|
|
Jørgen Permin & Store Bjarne Foto Svend
Jørgensen |
På et tidspunkt fik Svend Jørgensen organiseret at
Damptromleklubben kunne få plads i laden på Borupgård i Snekkersten,
hvor store del af samlingen blev samlet.
I 1976 skulle Borupgårds lade bruger til andet formål og med
Helsingør Kommunes hjælp fik Damptromleklubben et 10 årigt lejemål på
Tinvej i Espergærde.
Med udgangen af 1986 udløb lejeaftalen, og da ejeren ikke var
filantrop, måtte Damptromleklubben se sig om efter andre steder at have
sin samling. Damptromler, vogne og andre effekter blev spredt rundt i
landet.
- Advance tromlen kom til Mårum ( og senere til Græsted
Station)
- Kastrup tromlen kom til Økomuseet Nyvang, hvor Peter Hansen var
ved at bygge et savværk.
- Lokomobilet gik retur til Landbrugsmuseet
- Resten kom til Danmarks Vejmuseum i Store Damme på Møn & på Jørgen Permin's grund i Damsholte.
Da Danmarks Vejmuseum gik konkurs, og Jørgen Permin døde, måtte vi
igen se os om efter et nyt sted til samlingen. Peter Hansen fik sig en
snak med direktøren på det der nu hed "Andelslanssbyen Nyvang", og
Formand Bo Rudberg kunne så lave en aftale om at Damptromleklubben
flyttede ind på Nyvang i den Røde Lade, og med udendørs depot i
Stakladen.
I den Røde lade fik vi indrettet os i den ene ende af laden med plads
til restaurering og vedligehold og et lille depotrum i det bagerste
hjørne.
Midt i det hele stod der en Dampmaskine fra Sukkerfabrikkerne,
og en lokomotivkedel , som skulle bruges på savværket.
Forholdene var
primitive, min vi fik lov til at bruge smedeværkstedet, hvor der var
en opvarmet kaffestue.
Damptromlerne fik plads lange ydervægen, hvor
der var tre skydeporte, så det var let at få damptromlerne ud når det
skulle fyres op.
I 2009 fik Formand Steen Rudberg en ide om at bygge et rigtigt
værksted, og arbejdet blev sat i gang. Samtidigt blev det-kolde-lager
udvidet og der blev lavet et uopvarmet lagerrum og en svejsekabine og
der kom to flotte porte ind til restaureringsområdet.
|
|
|
|
|
Plantegning over Damptromleklubbens værksteds og restaurerings
plads. |
Når man bor i Den Røde lade, så er der lige et par detaljer der
skal tages med i den samlede betragtning. Lade skulle selvfølgelig
også bruges til andet end damptromler, Der var Juletræ,
Traktorsamling, fester, og den årlige tilbagevendende kvægudstilling.
|
|
Juletræet med sit pynt laver af lokale
skolebørn. |
Damptromleklubbens juleudstilling med slideshow. 2002 |
Den sidste betød at Damptromleklubben i to måneder hvert år skulle
fjerne sin udstilling i laden, så kvæget kunne komme ind, og bagefter
skulle vi så rydde op efter de, så vi kunne reetablere vores
udstilling.
Derfor kom der en ide om at bygge en egen Damptromlehal. Vi fik
kontakt med et arkitektfirma der for få midler tegnede en ny hal til
den ringe pris af 5.000.000 Kr. Andelslandsbyen Nyvang anbefalede et
fundraisingfirma der skulle stå for ansøgninger til diverse fonde. Desværre nåede
vi ikke den første million inden det æbbede ud.
Så i 2020 kom der nye toner fra Andelslandsbyen Nyvang.
Damptromleklubben fik den fjerne halvdel af hallen hvori der tidligere
var hestevogn samling, mod selv
at skulle finansiere etableringen af skillevæg mellem de to dele af
hallen samt etableringen af opholdsrum og værksteder.