Opfyring af en Damptromle

Når  en køre begynder skal vi have damp på kedlen. Det tager 2 til 3 timer at fyre damptromlen op. I den tid er der en masse ting, som skal gøres mens der fyres op.

Opfyring.
Hver gang vi fyrer damptromlen op, er der en række ting som skal gøres af hensyn til sikkerheden.

  • Dagen starter med et check af kedlens tilstand, for at sikre at den er tæt og klar til opfyring. Først skal der foretages et eftersyn af kedelrørene i røgkammeret og i fyrkassen.  Man skal se efter tegn på fugt omkring rørenderne.
  • Derefter kontrolleres at risten er ren og at askekasseklapperne  fungere som de skal.


(askekasseklapperne bruges til at styre den mængde luft som ledes til fyret)

  • Så skal man sikre sig at der er tilstrækkeligt vand på
    kedlen (mere end laveste vandstand), og at der er gennemløb i hanerne til vandstandsglassene.
  • Man skal sikre sig at stophanerne til kontraventilerne er lukkede , så kedelvandet ikke bliver presset ud af kedlen under opfyringen. (stophanerne kan åbnes når der er kommet et par kilo tryk på kedlen).

Nu er kedlen klar til opfyringen.  Askekasseklapperne åbnes (hold øje med vindretningen) og der anrettes et mindre spejderbål på risten. Der fyres med træ indtil at der er tilstrækkeligt ild til at man kan starte med at indfyre stenkul.
Under opfyringen (og senere under kørslen) er det vigtigt at hele risten er dækket med ild, så der ikke kommer kold luft ind og køler kedlen.

Når opfyringen er påbegyndt er der skal udføres; opsmøring & pudsning af bronze- og kobberdele.

Pudsning.
Det er praktisk at begynde med noget af pudsearbejder inden kedlen bliver for varm. Ting som sikkerhedsventilen, fløjten, blæserrørene og dampfordelingsstykket (juletræet på et lokomotiv) bliver hurtigt så varme at pudsemidlet fordamper inden at man får gnedet på dem. Bagefter tager man de koldere ting som kedelbånd, fødevandsrør, pumpe, og diverse flanger.

Opsmøringen.
Til opsmøringen bruges er tre smøremidler:

  • Cylinderolie, til cylinder-smøreapparatet & til hovedlejerne.
  • Maskinolie, til de øvrige lejer i maskinen og gangtøjet samt til dele af styretøjet.
  • Fedt, til valselejerne, gearet og konsollejet (Lejet hvor forgaflen, drejer i konsolen) . 

Der er meget, der skal huskes på en køredag og derfor har vi lavet et checkskema til Vølund Junior. Se Her

Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Sidst opdateret: 03. december 2014 20:26:24 +0100.