Nu er kedlen klar til opfyringen.
Askekasseklapperne åbnes (hold øje med vindretningen) og der anrettes et
mindre spejderbål på risten. Der fyres med træ indtil at der er
tilstrækkeligt ild til at man kan starte med at indfyre stenkul.
Under opfyringen (og senere under kørslen) er det vigtigt at hele risten er
dækket med ild, så der ikke kommer kold luft ind og køler kedlen.
Når opfyringen er påbegyndt er der skal udføres;
opsmøring & pudsning af bronze- og kobberdele.
Pudsning.
Det er praktisk at begynde med noget af pudsearbejder inden kedlen bliver
for varm. Ting som sikkerhedsventilen, fløjten, blæserrørene og
dampfordelingsstykket (juletræet på et lokomotiv) bliver hurtigt så varme at
pudsemidlet fordamper inden at man får gnedet på dem. Bagefter tager man de
koldere ting som kedelbånd, fødevandsrør, pumpe, og diverse flanger.
Opsmøringen.
Til opsmøringen bruges er tre smøremidler:
- Cylinderolie, til cylinder-smøreapparatet & til
hovedlejerne.
- Maskinolie, til de øvrige lejer i maskinen og
gangtøjet samt til dele af styretøjet.
- Fedt, til valselejerne, gearet og konsollejet
(Lejet hvor forgaflen, drejer i konsolen) .
Der er meget, der skal huskes på en køredag og
derfor har vi lavet et checkskema til Vølund Junior.
Se Her
|