Galleri |
En af vore "umoderne"
damptromler fortjener en særlig omtale, idet denne tromle i dag ganske vist
er regnet som værende umoderne, men alene fordi det er en dampdrevet tromle.
Fabrikken Wallis & Steevens var tidlig med, ved såvel bygningen af
lokomobiler som damptromler. Fabrikkens køretøjer var almindelig anerkendte.
På fabrikken gjorde man sig imidlertid ret tidligt klar, at de traditionelle
damptromler vel var udmærkede til den gammeldags måde at tromle veje på, men
ikke lette at arbejde med, når det gjaldt en finere overfladebehandling af
f.eks. nyasfalterede veje. Ofte så man gamle tromler forsynede med påhængte
vandingsrør til for og bagvalser, idet asfalten gerne ville hænge ved, hvis
valserne ikke var våde. Dette var nu ikke sagens kerne - denne lå mere i
valsernes størrelsesforskel og det større akseltryk på bagvalserne som
damptromlerne faktisk alle oprindeligt var bygget med.
Ca. 1925 lancerede Wallis & Steevens sin "ADVANCE" - model
og den var en virkelig nyskabelse inden for damptromleverden. I det ydre
lignede den ved første øjekast en traditionel damptromle, men med en række
væsentlige konstruktionsforbedringer. Kedlen var anbragt meget længere
fremme mellem valserne, og bagvalserne var væsentlig mindre end sædvanlig og
forvalsen større. Det gav en næsten ensartet vægtfordeling, der yderligere
udjævnedes ved, at vandbeholdningen bl.a. også var anbragt i en tank under
kedlen. Styringen var moderne snekkestyring anbragt øverst på forvalsen - og
ikke den traditionelle kædestyring. Førerpladsen var gjort meget kortere med
opstigning bagfra, og kulbeholdningen i stedet anbragt i to sidekasser.
Det mest avancerende var nok selve dampmaskinen,
idet denne var en hurtiggående tocylindret højtryksmaskine med kun ganske
små svinghjul, ét i hver side. En ting vakte ikke begejstring hos
tromleførerne: Kedlen og dermed fyrkassen var anbragt meget langt fremme,
hvad der gjorde fyringen meget ubekvem, men da vandstandsglassene var
anbragt udvendig og midt på kedlen, omtrent som på et tandhjulslokomotiv,
rådede det bod på lidt af kritikken. I øvrigt var alt på den moderne
damptromle forarbejdet meget omhyggeligt og vel gennemført til mindste
detalje. Det viste sig da også, at denne avancerede damptromle virkelig var
en nyskabelse indenfor damptromlerne, og typen blev meget populær kort efter
sin fremkomst. Typen blev så populær, at den med helt uændret understel blev
bygget også som motortromle, længe efter, at man havde bygget den sidste "ADVANCE"
- damptromle.
I Danmark var der "ADVANCE" damptromlerne bl.a.
Søllerød Nærum kommune og Kolding. "ADVANCE" - tromlen fra Søllerød Nærum
kommune blev først solgt til en privatmand, men siden er den blevet købt af
Damptromleklubben
Når denne "ADVANCE" - damptromle atter kan køre, vil
den fremtræde i en fornem og meget smuk bemaling. Fabrikken har nemlig
oplyst os om, at den korrekte bemaling på disse damptromler har været en
mørk chokoladebrun farve med 25 mm. brede sorte kanter - afgrænset med
guldstaffering. Dertil kommer så naturligvis messingkedelbånd og kobberkrave
om skorstensmundingen. Så meget gjorde man altså ud af udseendet på en
damptromle endnu i 1930'erne. |