„Vølund"
Junior
Damptromle
Dansk Fabrikat
Efter at A/S ..Vølund" i nogle år med stort held
har fabrikeret 9 til 14 tons Damptromler til Amtsveje, har Fabrikken på
opfordring af flere Vejautoriteter også optaget Fabrikationen af en
mindre Damptromletype. Junior Damptromlen, som specielt er egnet til
Tromling af Sogneveje.
Ved
Konstruktionen af denne Damptromle har
A/S
,,Vølund
" nyttiggjort mange Års erfaringer paa Tromlefabrikationens område.
Ved
at fremstille Tromlerne
i
Serier
er A/S ”Vølund" tillige i Stand til at levere Tromlerne til en rimelig
Pris
i
Forhold
til Tromlernes særlig høje Kvalitet.
Angående „Vølund" Junior Damptromlens Konstruktion
skal vi fremhæve følgende Enkeltheder:
Ved Bygningen af Kedlen, der er en Røgrørskedel, er
anvendt en helt ny konstruktionsmetode, som giver Kedlen den størst
mulige Styrke og Holdbarhed. Kedlens øverste Del, hvorpå Maskinens
Hovedlejer m. m. er anbragt, er udført af Stålstøbegods. Da ingen af
Maskinens bevægende Dele er direkte anbragt på Kedlens Plader, er Faren
for opstående Utætheder ved Pladesamlingerne som Følge af Maskineriets
Rystelser aldeles udelukket.
Indfyringen sker, grundet paa Fyrdørens specielle
Konstruktion, meget let og bekvemt, og for at gore Udrensningen at Fyret
hurtig og let, er Kedlen forsynet med en ekstra Rensedør.
Dampmaskinen er forsynet med Stempelglider, hvorved
Omstyringen sker særlig let. Dampen føres fra Kedel til Cylinder på en
sådan Måde, at der ikke rives Vand med, således at Tromlen uden ulæmper
kan arbejde selv i stærkt bakket Terrain.
Fortromlen er firedelt og kardansk ophængt, hvorved
opnås den størst mulige Manøvredygtighed.
Tromlen leveres efter Formålet med en bagvalse med
aftrappet eller lige Bane.
Både For* og Bagtromle er af Stålstobegods.
Tromlen leveres med et i hele Tromlens Bredde
forskydeligt Ophakkeapparat, således at man kan arbejde både i højre og
venstre Side af Vejen uden at vende Tromlen.
For at skabe en virkelig driftssikker, stærk og
holdbar Tromle er der ved Fremstillingen af ” Vølund" Junior
Damptromlen intet sparet. Alle Dele, hvoraf der fordres særlig styrke
eller Modstandsdygtighed mod Slid, er udført af Stålstøbegods eller
prima Siemenss Martin Stål. Lejepanderne er
af
Fosforbronze og alle Tandhjul fræsede.
Tromlens Arbejdsvægt er normalt ca. 8 tons og kan
ved Påfyldning
af
Bagvalsen forøges til ca. 9 tons. I øvrigt henvises til særlig
specifikation over Tromlens Data.
„Vølundu Junior Damptromlens Fordele:
Små Driftsomkostninger og meget ringe Udgifter til
Vedligeholdelse og Reparation.
Største Driftssikkerhed og uovertruffen til
Oprivningsarbejde. Største opnåelige Levetid. Bemærk: Til Forer af
Damptromlen kræves ikke en Mand med Kedelpassercertifikat.
|