Vølund Junior

Vølund junior damptromlen er bygget i 7 eksemplare i 1927 -1928. Historien fortæller at Vølunds folk så en tandem damptromle af fabrikat Robey i København og lavede en dansk version efter konceptet. Damptromleklubben har kontakt til "The Robey Trust" i England, som har en damptromle af tandem typen. 

 
Vølund Junior
 
Robey Tandem damptromle,
photo: John L. Hobbs, The Robey Trust
Det mest bemærkelsesværdige ved den nye "Junior-model" var dampkedlen, der var konstrueret med cylindrisk fyrkasse med stålstøbt top, noget ret egenstående.

Igennem den øverste del af den cylindriske bagkedel var tillige ført et kraftigt damptæt rør, hvorigennem maskineriets hovedaksel var ført og lejret i to kraftige hovdelejer på de skråtstillede hovedrammer, der omsluttede hele køretøjet.

Forvalsen var styret med et snekke-hjul, mens bagvalsen var kædetrukken.

Tromleføren sad i et normalt landbrugssæde, og skulle blot med en pedal åbne fyrdøren og fylde kullene ned gennem en tragt ind i fyrkassen. Gav denne simple fyringsmåde ikke det ønskede resultat, kunne han stå af tromlen og gennem en anden fyrlåge i venstre side fordele kullene, som de burde ligge for at varme bedst muligt.

"Junior-modellen" som tromlen blev lanceret som, vejer 7 tons. Den var foran prydet med en lille "VØLUND - smed", og så vidt vides holdt i den traditionelle grønne og dæmpede farve. Damptromlen kunne leveres enten med eller uden soltag.

Det er svært at afgøre - med de oplysninger vi kender i dag - om "Junior-modellen" blev en succes eller fiasko. Motortromler vandt frem netop i de år, hvor Vølund lancerede den nye type, og markedet var tilmed ved at være mættet.

Der blev lavet ialt 7 "Junior-tromler, og den sidste blev solgt Bandholm kommune efter at have stået et par år på fabrikken. Damptromleklubben har erhvervet det første eksemplar - fabriksnummer 1501 - fra Viborg Amts Vejvæsen, og den blev i 1981 restaureret til køreklar stand, hvilket den stadig er.

 

En Vølund Junior fra Brabrand Vores Vølund Junior fotograferet i Helsinge på trafikmuseet
Annonce for Vølund Junior

CHR.V. PEDERSEN & HAGENSEN

ENEREPRJESENTANTFR FOR A/S VØLUND"S DAMPTROMLER

TELEFON BYKN 7440        KØBENHAVN V.  STOLTENBERGSGADK 10

„Vølund" Junior Damptromle

Dansk Fabrikat

Efter at A/S ..Vølund" i nogle år med stort held har fabrikeret 9 til 14 tons Damptromler til Amtsveje, har Fabrikken på opfordring af flere Vejautoriteter også optaget Fabrikationen af en mindre Damptromletype. Junior Damptromlen, som specielt er egnet til Tromling af Sogneveje.

Ved Konstruktionen af denne Damptromle har A/S ,,Vølund " nyttiggjort mange Års erfaringer paa Tromlefabrikationens område. Ved at fremstille Tromlerne i Serier er A/S ”Vølund" tillige i Stand til at levere Tromlerne til en rimelig Pris i Forhold til Tromlernes særlig høje Kvalitet.

Angående „Vølund" Junior Damptromlens Konstruktion skal vi fremhæve følgende Enkeltheder:

Ved Bygningen af Kedlen, der er en Røgrørskedel, er anvendt en helt ny konstruktionsmetode, som giver Kedlen den størst mulige Styrke og Holdbarhed. Kedlens øverste Del, hvorpå Maskinens Hovedlejer m. m. er anbragt, er udført af Stålstøbegods. Da ingen af Maskinens bevægende Dele er direkte anbragt på Kedlens Plader, er Faren for opstående Utætheder ved Pladesamlingerne som Følge af Maskineriets Rystelser aldeles udelukket.

Indfyringen sker, grundet paa Fyrdørens specielle Konstruktion, meget let og bekvemt, og for at gore Udrensningen at Fyret hurtig og let, er Kedlen forsynet med en ekstra Rensedør.

Dampmaskinen er forsynet med Stempelglider, hvorved Omstyringen sker særlig let. Dampen føres fra Kedel til Cylinder på en sådan Måde, at der ikke rives Vand med, således at Tromlen uden ulæmper kan arbejde selv i stærkt bakket Terrain.

Fortromlen er firedelt og kardansk ophængt, hvorved opnås den størst mulige Manøvredygtighed.

Tromlen leveres efter Formålet med en bagvalse med aftrappet eller lige Bane.

Både For* og Bagtromle er af Stålstobegods.

Tromlen leveres med et i hele Tromlens Bredde forskydeligt Ophakkeapparat, således at man kan arbejde både i højre og venstre Side af Vejen uden at vende Tromlen.

For at skabe en virkelig driftssikker, stærk og holdbar Tromle er der ved Fremstillingen af  ” Vølund" Junior Damptromlen intet sparet. Alle Dele, hvoraf der fordres særlig styrke eller Modstandsdygtighed mod Slid, er udført af Stålstøbegods eller prima Siemenss Martin Stål. Lejepanderne er af Fosforbronze og alle Tandhjul fræsede.

Tromlens Arbejdsvægt er normalt ca. 8 tons og kan ved Påfyldning af Bagvalsen forøges til ca. 9 tons. I øvrigt henvises til særlig specifikation over Tromlens Data.

„Vølundu Junior Damptromlens Fordele:

Små Driftsomkostninger og meget ringe Udgifter til Vedligeholdelse og Reparation.

Største Driftssikkerhed og uovertruffen til Oprivningsarbejde. Største opnåelige Levetid. Bemærk: Til Forer af Damptromlen kræves ikke en Mand med Kedelpassercertifikat.


Læs mere om Vølund Junior 

Efter at have været i revision i 20 år var det på tide at skifte kedelrørene, læs her.

Hvert andet år skal damptromlen synes af Arbejdstilsynet Læs her.

Sidste på sæsonen 2002 begyndte Vølund Junior at lyde mærkeligt. Læs her.

Copyright © 2000-2017 by Damptromleklubben.dk
Sidst opdateret: 04. oktober 2017 11:55:03 +0200.