Fra Derek Rayner Fra Road Roller
Association i England har vi fået en "Marshall Painting details", altså en
male anvisning, på de originale farver og stafferinger.
Vi husker alle Marshall'en som grøn med røde stafferinger og de fleste havde
sikkert forventet at den skulle komme til at se lige sådan ud når vi var
færdige med restaureringen. MEN - Derek Rayner har via Richard
Willcox fundet frem til at den originale fabriksfarve er maroon, eller som
Richard Willcox skriver: "For the maroon, I would use Masons of Derby 'Maroon
127' preferably ligtened by some of the same maker's 'Mercedes Red 638'. Use
2 parts of the former to one of the latter." Stafferingerne skal være røde (Keeps
'Poppy') og gule (Lemon or Primerose Chrome). Den maroon farve skal bruges
på cylinderbeklædningen, kedelbeklædning, hornplade over fyrkasseloftet,
svinghjul, gearkasser, dækplader, tender , taget, forgaffel for- og
bagvalser. Cylinderblokken, skorstenen, resten af kedlen, krumtap og diverse
fittings skal være sorte. Sammen med anvisningerne har vi fået en række
billeder og tegninger så vi kan se hvordan det skal se ud. Lars-Peter har
skaffet os en god sponsor i malermester Jonny Poulsen, som støtter os med
grunder og maling til en meget god pris.
Nu er det ikke lige sådan at følge den "Marshall Painting details" som vi
fik fra Derek Rayner i England. Farven "Maroon" var lige ud af
landevejen.... Troede vi, - MEN beskrivelsen gav vores gode ven Malermester
Jonny Poulsen grå hår i hovedet. Han kunne ikke få fat på farvekoderne på
Masons of Derby 'Maroon 127' & 'Mercedes Red 638'. Så der var kun én vej
tilbage - prøve at ramme farven udfra de billeder som vi havde fået med fra
Derek Rayner. Dagen oprand og de høje dommere fra Damptromleklubben skulle
godkende Malerens bud på farven. Dommen var klar "Duer ikke". Men så kom
redningen -- Søs Ottosen havde givet Per & Peter midddagsmad med til det
arbejdende folk. Blandt tilbehøret til maden fandtes en flaske "Heinz
Ketchup", som havde den rigtige farve. Maleren fik
forelagt den rigtige farve, som blev studeret grundigt inden han skabte den
i oliefarve.
Før vi begyndte på malearbejdet
testede vi forskellige kombinationer af grunder, maling og ovnsværte, som vi
bagte I en ovn for at se hvad der skete. Resultatet blev at vi ikke skulle
bruge grunder på de flader som blev rigtig varme (læs kedlen undtagen
røgkammeret).
Alle dele der skal staferes har fået
første lag af den maroone farve, oven på dette lag males staferingsfarven
(gul og/eller rød), så tapes staferingerne og der overmales igen med maroon.
Når farven har lagt sig trækkes tapen af igen, og når det er helt tørt kan
der lappes let. |