M a l e a r b e j d e
Fra Derek Rayner Fra Road Roller Association i England har vi fået en "Marshall Painting details", altså en male anvisning, på de originale farver og stafferinger.
Vi husker alle Marshall'en som grøn med røde stafferinger og de fleste havde sikkert forventet at den skulle komme til at se lige sådan ud når vi var færdige med restaureringen. MEN - Derek Rayner har via Richard Willcox fundet frem til at den originale fabriksfarve er maroon, eller som Richard Willcox skriver: "For the maroon, I would use Masons of Derby 'Maroon 127' preferably ligtened by some of the same maker's 'Mercedes Red 638'. Use 2 parts of the former to one of the latter." Stafferingerne skal være røde (Keeps 'Poppy') og gule (Lemon or Primerose Chrome). Den maroon farve skal bruges på cylinderbeklædningen, kedelbeklædning, hornplade over fyrkasseloftet, svinghjul, gearkasser, dækplader, tender , taget, forgaffel for- og bagvalser. Cylinderblokken, skorstenen, resten af kedlen, krumtap og diverse fittings skal være sorte. Sammen med anvisningerne har vi fået en række billeder og tegninger så vi kan se hvordan det skal se ud. Lars-Peter har skaffet os en god sponsor i malermester Jonny Poulsen, som støtter os med grunder og maling til en meget god pris.

Nu er det ikke lige sådan at følge den "Marshall Painting details" som vi fik fra Derek Rayner i England. Farven "Maroon" var lige ud af landevejen.... Troede vi, - MEN beskrivelsen gav vores gode ven Malermester Jonny Poulsen grå hår i hovedet. Han kunne ikke få fat på farvekoderne på Masons of Derby 'Maroon 127' & 'Mercedes Red 638'. Så der var kun én vej tilbage - prøve at ramme farven udfra de billeder som vi havde fået med fra Derek Rayner. Dagen oprand og de høje dommere fra Damptromleklubben skulle godkende Malerens bud på farven. Dommen var klar "Duer ikke". Men så kom redningen -- Søs Ottosen havde givet Per & Peter midddagsmad med til det arbejdende folk. Blandt tilbehøret til maden fandtes en flaske "Heinz Ketchup", som havde den rigtige farve. Maleren fik forelagt den rigtige farve, som blev studeret grundigt inden han skabte den i oliefarve.

Før vi begyndte på malearbejdet testede vi forskellige kombinationer af grunder, maling og ovnsværte, som vi bagte I en ovn for at se hvad der skete. Resultatet blev at vi ikke skulle bruge grunder på de flader som blev rigtig varme (læs kedlen undtagen røgkammeret).

Alle dele der skal staferes har fået første lag af den maroone farve, oven på dette lag males staferingsfarven (gul og/eller rød), så tapes staferingerne og der overmales igen med maroon. Når farven har lagt sig trækkes tapen af igen, og når det er helt tørt kan der lappes let.

kedel_malet_for_venstre.jpg kedel_malet_bag_hoejre.jpg
Kedlen har nu fået det første lag maling. Den ser allerede flot ud.
malede_stumper.jpg
Diverse dele til damptromlen. Bagerst ses skærm der dækker det store geartandhjul som sidder på bagakslen. Venstre, en lille skærm til øverste del af gearet. Midt, medbringer-klodsen som skal sidde på bagakslen i venstre side.  
store_gearskaerm.jpg
Her er skærmen til store geartandhjul blevet staferet med gul og rød. 

bagvalser_m_staferinger.jpg forgaflen.jpg
Bagvalserne med staferinger. Forgaflen med staferinger.

frontkonsolen.jpg

Frontkonsolen han fået den blanke sorte farve. Skorstenen er endnu ikke malet, der er en stor bule i messingtoppen som skal rettes ud.
Copyright © 2000-2014 by Steen Rudberg.
Sidst opdateret: 10. april 2014 13:16:19 +0200.